مسجدجامعی و آموزش حقوق شهروندی به کودکان

احمد مسجدجامعی، از بی‌توجهی به فضاهای ویژه‌ی کودکان در شهرسازی انتقاد کرده و از برگزاری جلسه‌هایی با آموزش و پرورش به منظور گنجاندن آموزش حقوق شهروندی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان خبر داد.

عضو شورای شهر تهران ضمن اشاره به آشنایی مخاطبان کم‌‌سن‌تر جامعه با حقوق شهروندی خود و دیگران، توضیح داد که آموزش حقوق شهروندی به کودکان به دو بخش حقوق و تکالیف تقسیم می‌شود که برای آن دو شیوه‌ی آموزش مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که در بخش آموزش مستقیم، با آموزش ‌و پرورش جلسه‌ای داشتیم و آن‌جا مطرح شد که آموزش حقوق شهروندی را از طریق کتاب‌های درسی انجام بدهیم.
وی در توضیح این شیوه گفت: این کار را می‌شود به شیوه‌های مختلف انجام داد، مثلاً می‌شود یک بخش از آموزش‌ها را در کتاب‌های علوم اجتماعی دید، قسمتی از آن‌ها را در کتاب‌های تاریخ و بخشی را هم در کتاب‌های ادبیات فارسی.
مسجدجامعی در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون درباره‌ی آموزش غیرمستقیم نیز توضیح داد: مفاهیم مربوط به حقوق شهروندی را می‌شود از طریق دستگاه‌های فراگیر و فرهنگ‌ساز، مثل صدا و سیما، آموزش بدهیم. چراکه مثلا مفاهیمی مثل تفکیک زباله از طریق فیلم و انیمیشن خیلی موثر‌تر آموزش می‌شود.
وی البته تصریح کرد که آموزش‌ و پرورش و صدا و سیما نیز باید از یک‌دیگر پشتیبانی کنند: باید برنامه‌ی مشترکی باشد که یکی وجه آموزش مستقیم و یکی وجه آموزش غیرمستقیم را دنبال کند؛ بر این اساس مسیر عمل دستگاه‌های دیگر هم مشخص و هموار می‌شود.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به ضرورت تامین فضاهای شهری مورد نیاز کودکان، گفت: ما اگر بتوانیم یک فضای عمومی را در سطح شهر بسط بدهیم دیگر ذهن خلاق مدیران و مربیان کودک است که بتوانند این فضا را به جایی مناسب نیازهای کودکان تبدیل کنند.
مسجدجامعی در همین حال گفت برای رسیدن به این منظور، در شورای شهر تهران، سندی تعریف کرده‌ایم که اتفاقا خودم هم آن را تنظیم کرده‌ام. باید نگاه نرم‌افزاری در این سند تقویت شود، چراکه عمدتاً به فضاها پرداخته شده است.
او به بخش‌های مهم این سند اشاره کرد و گفت بر اساس این سند، دسترسی کودکان به مراکز آموزشی باید آسان باشد و فاصله‌ی تعریف‌شده‌ای وجود داشته باشد. این بسیار مهم است چون همین الان نقاطی داریم که کودک برای دسترسی به مدرسه باید از عرض بزرگراهی عبور کند.

بچه‌ها در هجوم ساختمان‌ها
این عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود، از ساخت‌ و سازهایی نام برد که فضای بازی و تفریحی که قبلاً در حیاط خانه‌ها بود، در آن وجود ندارد. او در این زمینه پیشنهاد داد که جایی مثل وزارت مسکن یا شوراهای عالی ناظر می‌توانند برای ساخت‌ و سازهای جدید قواعدی بگذارند که پیرامون برج‌ها و مجتمع‌های ساختمانی فضاهای مناسبی برای کودکان بسازند.
مسجدجامعی گفت: برج‌های فعلی فضای خدماتی برای بزرگ‌ترها و بچه‌ها ندارند، در صورتی که قبلاً این‌طور نبود و اگر به مجتمع‌های قدیمی‌تر مثل اکباتان نگاه کنید می‌بینید که فضاهای مورد نیاز ساکنان دیده شده است.
به گفته‌ی این مسوول فرهنگی کشور، حاکم شدن روابط پولی و نفع مدیران و صاحبان ملک باعث می‌شود که شهر از بین برود.
او تصریح کرد که لازم است فوراً فکری برای حل این معضل کرد. او توضیح داد که الان فاصله‌ی یک ساختمان بیست طبقه با خیابان همان‌قدر است که یک ساختمان معمولی. درحالی‌که در همه‌جای دنیا وقتی ساختمانی با این ابعاد ساخته می‌شود فضای پیرامونی برایش تعریف می‌‌کنند. باید این موضوع را در قوانین بگنجانند و با متخلفین هم برخورد شود.
احمد مسجدجامعی وزیر فرهنگ و ارشاد اسبق، در مورد هفته‌ی ملی کودک گفت: کانون باید در این ایام نشست‌های گفت‌وگو برگزار کند تا سیاست‌های کلان برای حمایت از کودکان شفاف و جزیی شود. نیاز است که به یک حرف پایه برسیم.
او با طرح این سوال که همه شوق خدمت به کودکان داریم و خیلی وقت‌ها می‌خواهیم کاری کنیم، ولی چه کاری؟ گفت: حرفی نداریم چون به بخش نرم‌افزاری عرصه‌ی کودکان کم بها می‌دهیم. کانون می‌تواند به مناسبت هفته‌ی ملی کودک نشستی بین دستگاه‌های مختلف برگزار کند تا برای رسیدن به سندی پایه گفت‌وگو شود.
کانون در دو سال گذشته با برگزاری نشست‌های هم‌افزایی در قالب شورای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری هفته‌ی ملی کودک، با حضور نمایندگان بیش از 30 وزارت‌خانه، سازمان و نهاد دولتی و شهری و تشکل‌های مردم‌نهاد، در همین زمینه قدم برمی‌دارد. چنان‌چه مدیرعامل کانون نیز در نشست خبری خود گفت که یکی از اهداف برپایی این نشست‌ها علاوه بر برنامه‌ریزی برای یک هفته، رسیدن به نگاهی نزدیک و واحد به کودک و کودکی است.
عضو شورای شهر تهران نیز تاکید دارد که لازم نیست بلافاصله راه‌حلی ارایه بدهیم، با گذر زمان کمی مشکلات را فهم کنیم،‌ راه‌های رفته را بررسی کنیم، و به نتایجی برسیم.