نخستین نشست نقد و بررسی پایان‌نامه‌های برتر جشنواره پویانمایی برگزار شد

در نخستین روز جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، اولین نشست تخصصی نقد و بررسی پایان‌نامه‌های برتر برگزار‌ شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ در این نشست که با حضور اساتید و دانشجویان و علاقه‌مندان این هنر همراه بود، به نقد و بررسی پایان‌نامه «سمانه یاسایی» از دانشگاه سوره با موضوع «مفاهیم نظری و ویژگی‌های ساختاری انیمیشن تعاملی در ارتباط با مخاطب» پرداخته شد.
در ابتدای این نشست دکتر «فاطمه حسینی‌شکیب» مدیر گروه انیمیشن دانشگاه هنر تهران و دبیر بخش پایان‌نامه‌های برتر گفت: خوشحالیم که برای اولین بار به صورت رسمی به مسایل پژوهشی و تئوری در ارتباط با انیمیشن توجه شده است و با نهمین جشنواره پویانمایی هم‌زمان شد.
وی افزود: در این دوره از جشنواره چهار پایان‌نامه از بهترین دانشکده‌هایی که در آموزش انیمیشن در مقطع کارشناسی ارشد فعالیت می‌کردند انتخاب شدند. از هر کدام از دانشگاه‌ها 5 پایان‌نامه برتر به جشنواره معرفی شدند و داواران روی 4 پایان‌نامه اتفاق نظر داشتند. داوران این جشنواره به غیر از من، دکتر گل‌محمدی از دانشکده صدا و سیما، دکتر مریدی از دانشکده هنر و دکتر صفورا از گروه انیمیشن دانشکده تربیت مدرس هستند.
وی اضافه کرد: عنوان پایان‌نامه، موضوع نو و جدیدی است که به موضوع روز انیمیشن می‌پردازد. این پایان‌نامه را به خاطر نگاهی که به انیمیشن تعاملی می‌کند، انتخاب کردیم.
پس از دکتر شکیب، سمانه یاسایی به معرفی و صحبت در خصوص پایان‌نامه خود پرداخت. وی گفت: ما در این پایان‌نامه به بررسی انیمیشن تعاملی و تاثیری که روی مخاطب می‌گذارد پرداختیم. من با توجه به چیزی که خود از متن پایان‌نامه دریافت کردم و یافته‌هایم در این جلسه صحبت می‌کنم.
وی افزود: همانند تمام اثرات هنری، انیمیشن تعاملی 3 عنصر قابل بررسی دارد که عبارتند از: مؤلف، اثر و مخاطب که ما در آن جنبش‌های تاریخی و تاثیرگذار را در نظر‌ گرفتیم. نقطه پیدایش اثر هنری تعاملی موقعی است که رسانه‌های نوین پیدا می‌شوند و دنیای مجازی وارد جامعه معاصر می‌شود. در هر صورت نیاز تصویری انسان‌ها حس می‌شود که در تصویر شرکت و دخالت کنند. وقتی یک هنرمند می‌خواهد شروع به خلق یک اثر تعاملی کند همواره این ترس را دارد که مخاطب مسیرهایی را انتخاب کند که مورد نظر هنرمند نیست و این بدان معنی است که می‌خواهد با مخاطب به تعامل برسد. هدف هنرمند ایجاد ارتباط ایده‌آلی است که می‌خواهد با مخاطب برقرار‌ کند. نکته‌ای که برای هنرمند معاصر سوال است کیفیت این نوع ارتباط است.
یاسایی گفت: برای من این سوال مطرح شده بود که تماشاگر خودش را در معرض تاثیر قرار می‌دهد. اما در اثر تعاملی، تماشاگر به کاربر تبدیل می‌شود. کاربری که از همان ابتدا در اثر مشارکت می‌کند، خودش تصاویر را خلق می‌کند. در یک اثر تعاملی مخاطب احساس حضور می‌کند، توانایی تغییر در اثر دارد و با کاراکتر هم‌ذات پنداری می‌کند.
وی همچنین ادامه داد: این یک مسیر موازی است که هنرمند و مخاطب هر دو با هم می‌روند.
وی این نوع انیمیشن را با اثرهای خطی سینمایی مقایسه می‌کند و می‌گوید: در یک اثر سینمایی ما فقط مفاهیم را به مخاطب انتقال می‌دهیم ولی در یک اثر تعاملی میدان عمل به مخاطب داده می‌شود. در این پایان‌نامه به بررسی تاثیر شبیه‌سازی بر روان مخاطب و توجه به تاثیرات روند در مقابل تاثیرات نتیجه و آگاهی مخاطب توجه می‌شود. ما می‌توانیم یک واقعیت مجازی برای مخاطب فراهم آوریم که آن‌قدر او را شیفته کنیم که تاثیر دغدغه‌ای را که داریم بر وجود مخاطب بگذاریم. در نهایت آگاهی از آگاهی مخاطب و از نقش جهت دهنده و آگاهی مؤلف از بیان هنری می‌تواند یک اثر تعاملی موفق را ایجاد کند.
سپس سمانه یاسایی چند نمونه از انیمیشن‌های تعاملی را برای حاضران به نمایش گذاشت.
ابتدا فیلمی به نمایش گذاشته شد که در آن شخصی کاراکتر انیمیشن را به صورت عروسک در دست گرفته بود که با حرکت دادن عروسک، کاراکتر انیمیشنی حرکت می‌کرد.
فیلم دومی که به نمایش گذاشته شد Bla Bla نام داشت. که این ویژگی را داشت که مخاطب با کلیک‌کردن روی کاراکتر، آن را تکثیر می‌کرد. پیام انیمیشن این بود که انسان معاصر خودش انتخاب می‌کند که تنها نباشد، و خود انسان که مخاطب باشد به ساختن اجتماع می‌پردازد. و مخاطب انتخاب می‌کند که چه کاری انجام دهد. این از آن دسته از آثار تحت وب است.
یکی دیگر از انیمیشن‌ها به نامAttraction  فضای رئال داشت. این انیمیشن‌ در ابتدا از مخاطب عکس می‌گیرد و در طول انیمیشن او را به عنوان نفر سوم در داستان دخیل می‌کند.
بعد از آن سوالاتی نیز از طرف مخاطبان مطرح شد که توسط سمانه یاسایی و دکتر شکیب پاسخ داده شد.
در پایان دکتر شکیب گفت: از ویژگی رسانه‌های معاصر (که ما آن‌قدر از آن‌ها فاصله‌گرفته‌ایم بهتراست بگوییم پست مدرن) این است که حس‌های ما را به هیجان در می‌آورند و بازیگوش هستند و بازیگوشی‌های ما را به کار می‌گیرند. ولی آن دغدغه‌های عمیق را ندارند. اکثراً به ما توهم انتخاب را می‌دهند تا انتخاب واقعی. چرا که ممکن است گرافیک یک بازی را دوست نداشته باشیم. بد نیست بدانیم این تعامل بی‌نهایت نیست.
پس از صحبت‌های دکتر شکیب، اثر پویانمایی که توسط خود خانم یاسایی ساخته شده بود برای حاضران به نمایش درآمد که موضوع آن اتم‌ها و ذرات تشکیل دهنده مولکول با دیدگاه نظریه کوآنتومی به ذرات بود. و با کلیک روی نوشته‌ها فضای دیگری به نمایش در ‌می‌آمد.
گفتنی است؛ نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از 17 اسفند آغاز شده است و تا 21 اسفند در هفت سالن ادامه دارد.