نشست «پویانمایی در هنر جدید» برگزار شد

نشست «پویانمایی در هنر جدید» با حضور مکس هتلر داور آلمانی نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در آخرین روز جشنواره برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مکس هتلر در ابتدای این نشست که در چهارچوی برنامه‌های نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران برگزار می‌شد، گفت: در فیلم «کلوین» سعی کردم به مقوله جنگ توجه کنم زیرا جنگ به عنوان یک مقوله سرگرم‌کننده برای رسانه‌هاست و ترجیح می‌دهم به این موضوع بیشتر توجه شود.
داور آلمانی جشنواره در ادامه بیان کرد: در این فیلم به شکل‌گیری نیروهای نظامی و ارتش خیلی توجه کردم و مانند عناصری که در یک ارتش منظم استفاده می‌شود برای این فیلم هم استفاده کردم.
وی تاکید کرد: در فیلم‌های من عوامل زیادی با هم همکاری می‌کنند. خوشبختانه در فیلم‌هایی که می‌سازم بودجه خوبی در اختیارم می‌گذارند زیرا با موسسه‌ای که همکاری می‌کنم می‌دانند که به سراغ کارهای جدید می‌روم. پول سبب می‌شود برای انیمیشن‌هایم از عوامل مختلفی استفاده کنم.
هتلر در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: من در کارهایم به بداهه‌نوازی و بداهه‌سازی بسیار توجه می‌کنم و این کار را دوست دارم زیرا پایان کارها مشخص نیست در نتیجه دوست ندارم با گروه‌هایی کار کنم که کارهای‌شان از پیش تعیین شده است. نقطه ضعف اصلی من این است که نمی‌توانم و دوست ندارم فقط یک پروسه را طی کنم و به همین دلیل بسیاری از فیلم‌هایم را با روش بداهه‌سازی ساختم، زیرا دوست ندارم یک راه مشخص و خاصی طی شود.
وی افزود: من در فیلم‌هایم اجازه می‌دهم جریان، خودش پیش رود ولی با گذشت زمان دوست داشتم از ایده‌های دیگران هم استفاده کنم و این اقدام نکات مثبتی هم داشت. اگر تیم شما با یک دیگر همکاری لازم را داشته باشند می‌توانند همکاری خوبی در کنار هم داشته باشند. همچنین من دوست دارم زیاد پول خرج نکنم و اگر کسی استعداد فیلم‌نامه نویسی نداشته باشد باید از روش‌های دیگر استفاده کند.
در ادامه این نشست تخصصی فیلم دیگری از مکس هتلر نمایش داده شد. او توضیحاتی درباره این اثر داد.
هتلر خاطرنشان کرد: اسم این فیلم نشان دادن عالم معنا بود و برای این کار به دانمارک دعوت شدم که در آن‌جا دانش آموزان را به دو دسته تقسیم کردند و من با این کار الهام کافی را گرفتم و این انیمیشن را ساختم.
مکس هتلر درباره انیمیشن بعدی خود گفت: من دوست داشتم در این کار اجرای زنده داشته باشم در نتیجه این اتفاق افتاد و از اتاق تاریکی که محل کارم است خارج شدم و به یک فضای دیگر رفتم. این کار هم بداهه‌نوازی بود. در این کار یک سری کارها را انتخاب کردیم و از میان آن‌ها تعدادی را تغییر دادیم و اجرا کردیم. در پروسه ساخت این انیمیشن با یک موسیقی‌دان برجسته همکاری کردم که او هم از بداهه نوازی استفاده کرد و توانستیم به آن چه که می‌خواهیم برسیم.
سپس فیلم بعدی وی نمایش داده شد.
هتلر در ادامه بیان کرد: خوشبختانه تا به امروز این امکان برایم فراهم شده است تا به عنوان یک هنرمند مستقل فعالیت کنم. این کار سبب شده است تا سفرهای زیادی بروم و موسسه‌های مختلف برای حضور در کارگاه‌های مختلف دعوتم کردند. موسسه‌ها دوست دارند تا با گروه‌های مستقل کار کنند. من همیشه اثرهای جدید تولید می‌کنم و موسسه می‌داند که هر بار با کارهای جدید روبه رو می‌شود.
داور آلمانی جشنواره گفت: خوشبختانه بودجه کارهای من فراهم می‌شود و همیشه در سفر هستم تا با دیدن جاهای جدید الهام بگیرم. من فقط از طریق کارگاه‌ها درآمد دارم زیرا نمی‌توانم کارهایم را به عنوان یک اثر هنری بفروشم.
وی در پایان تاکید کرد: تا به امروز کارهای زیادی با تصویر متحرک انجام شده است ولی همه به سراغ کارهای قدیمی می‌روند. نباید کارهای گذشته را دوباره تکرار کنیم.
گفتنی است نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 21 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به کار خود پایان داد.