از گل و مرغ ایرانی ایده گرفتم

طراح پوستر نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: آدمک به عنوان محور اصلی پوستر و 9 نوار فیلم - که از گل نشأت می‌گیرد - نماد این دوره از جشنواره است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمود مختاری افزود: نتیجه تاثیری که از گل و مرغ ایرانی در کارم داشتم، گل‌های ریزی است که حکم جوانه زدن هم دارد. دوست داشتم از این طریق حس جوانه زدن استعدادها و اتفاق‌ها در انیمیشن را نشان بدهم.
وی ادامه داد: ابتدا از سوی جشنواره موضوع پوستر مطرح شد. شخصیت اصلی جشنواره - که همان آدمک است - از موضوعات اصلی است که در هر دوره باید حضور داشته باشد.
وی افزود: بر اساس طرحی که در ذهنم شکل داده بودم  سعی کردم با ترکیب‌بندی عناصر گل و مرغ ایرانی این عناصر سنتی را به فضای مدرن بیاورم و تلفیق کنم.
مختاری همچنین بیان کرد: به این دلیل رنگ زمینه را تیره انتخاب کردم که کارهای گل و مرغ ایرانی بیشتر روی زمینه مشکی انجام می‌شود و دیگر اینکه رنگ‌ها روی زمینه مشکی خیلی بیشتر جلوه می‌کند.بیشتر از معنا و مفهوم به زیبایی در پوستر توجه داشتم. چرا که پوستر به عنوان وسیله معرفی و نماد جشنواره است و حتما باید چشمگیر و چشم‌نواز باشد. به خاطر همین روی رنگ‌ها و زیبایی گل و بوته‌ها تاکید داشتم. روی کیف‌های اهدایی جشنواره هم از همین نمادها استفاده کردم  منتها آن را تبدیل به فضای مشکی و قرمز کردم.
وی در خصوص سابقه حضورش در جشنواره پویانمایی گفت: از سال 83 به صورت حرفه‌ای کار تصویر‌گری و انیمیشن را شروع کردم و اولین بار در همان سال با انیمیشن قورباغه در جشنواره شرکت کردم. این اثر که به طور مشترک با دوستم «هادی طبسی» ساخته بودیم به بخش مسابقه راه پیدا کرد. در سال 89 در هفتمین دوره جشنواره باز هم یک انیمیشن دوبعدی مشترک به نام «الاکلنگ»  با آقای طبسی به جشنواره ارایه کردیم که در بخش ایران و بین‌الملل پخش شد. این اثر در بخش ایران، تندیس طلایی اثر کودکان و نوجوانان را گرفت  و در بخش بین‌الملل هم از آن تقدیر شد. در سال 89 نیز تیزر جشنواره پویانمایی را به همراه دوستم «علی بیطرف» کار کردیم که یک تیزر سه‌بعدی کار بود.
مختاری در خصوص فعالیت‌های دیگرش در این دوره از جشنواره عنوان کرد: در قسمت‌هایی از تیزر امسال جشنواره، کاراکتری را طراحی کردم که اجرای آن با آقای طبرسی بود. همچنین انیمیشن «اتوبوس خوشبختی» را در بخش مسابقه ایران جشنواره داشتیم که یک کار سه بعدی 10 دقیقه‌ای است.
گفتنی است نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران روز 21 اسفند در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به کار خود پایان می‌دهد.