والدین می‌توانند بچه‌های‌شان را با قصه‌گویی تربیت کنند

فرح بیضایی قصه‌گو و مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری شماره یک گچساران گفت: قصه‌گویی اهمیت ویژه و فراوانی دارد و اگر به امور زندگی خود و دیگران توجه کنیم خانواده از افرادی تشکیل شده که رابطه عاطفی فراوانی با هم دارند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وی بیان داشت: مقوله‌ای به نام قصه و قصه‌گویی در خانواده می‌تواند در تربیت این خانواده موثر باشد، وقتی مادر یا پدر قصه‌‌هایی از زندگی دیگران به فرزندانشان می‌گویند هم ساعاتی را با فرزندان خود گذرانده‌اند و هم توانسته‌اند به صورت غیرمستقیم به تربیت فرزندشان بپردازند.
این قصه‌گو ابراز داشت: در قصه‌گویی ارتباط چهره به چهره موج‌هایی متصاعد می‌کند که باعث می‌شود اثرات مثبتی داشته باشد و افراد خانواده به هم احترام بگذارند و رفتارهای خوبی داشته باشند.
بیضایی خاطرنشان کرد: اگر به قصه‌‌هایی بپردازیم که از هویت بومی‌ محلی افراد نشات می‌گیرد، شنونده قصه خود را با ارزش‌تر می‌بیند و به دنبال الگوهایی در گویش خود در فرهنگ خود می‌شود تا بتواند ارتباط بیشتری احساس کند.
وی اضافه کرد: در قصه‌گویی که ارتباط انسانی برقرار است، قصه‌گو می‌تواند با بالا و پایین بردن صدای خود به مثبت یا منفی جلوه دادن یک قهرمان بپردازد.
این مربی بیان داشت: یک قصه حماسی که در هر فرهنگی مطرح می‌شود وقتی با گویش محلی گفته شود با هویت افراد سروکار دارد و تاثیر به سزایی خواهد داشت.
بیضایی عنوان کرد: حضور قصه‌گویان خارجی جشنواره قصه‌گویی کانون نشان می‌دهد قصه مختص یک فرهنگ نیست و همه فرهنگ‌های دنیا دارای قصه هستند.
وی با اشاره به این‌که خیلی از قصه‌‌ها شبیه هم هستند، اضافه کرد: فقط هر فرهنگی بنا به آداب و رسوم خود قصه را دست‌خوش تغییر کرده است. این قصه‌گو یادآور شد: حضور قصه‌گویان خارجی در جشنواره قصه‌گویی کانون بی‌تردید نشان همگانی بودن قصه است.
بیضایی در پاسخ به این سوال که آیا روند برگزاری جشنواره قصه‌گویی را در رشد قصه‌گویی موثر می‌دانید، اظهار داشت: این جشنواره بدون شک تاثیر داشته اما به نظر می‌رسد عده‌ای فقط برای جشنواره کار می‌کنند که این صحیح نیست.
وی تاکید کرد: بزرگ‌نمایی افرادی که در جشنواره رتبه می‌آورند، درست نیست قطعاً انتظار می‌رود در مراکز تاثیرهای بیشتری داشته باشند و پرداختن به مربیان کتاب‌خانه‌ای مهم است.
بیضایی در بیان تفاوت شیوه قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای و جشنواره‌ای، گفت: در کتاب‌خانه ممکن است بنا به شرایط روحی، اخلاقی و شرایط فیزیکی، مربی همیشه برای قصه‌گویی آماده باشد اما در قصه‌گویی جشنواره‌ای مربی ساعت‌ها و بارها‌ یک قصه را تمرین می‌کند.
وی بیان کرد: ممکن است یک مربی قصه‌گو با همه توانایی‌هایش فقط برای جشنواره کار بکند شاید هم با توجه به موفقیت خود بیشتر و بیشتر در کتاب‌خانه تاثیر داشته باشد اما جشنواره مقطعی است بدون این‌که بین مربی و مخاطب رابطه عاطفی وجود داشته باشد و بیشتر برای پیشرفت و تاثیرگذاری قصه و تبلیغ قصه و قصه‌گویی و زنده نگه‌داشتن آیین‌ها، فرهنگ‌ها و مذاهب موثر باشد.

هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی روز 30 بهمن در کرمانشاه به کار خود پایان می‌دهد.