کودک از قصه برنامه‌ریزی و مدیریت زندگی می‌آموزد

کسب تجربه، افزایش اطلاعات و کنجکاوی در موضوع‌های مختلف قصه‌ها موجب می‌شود کودک برنامه‌ریزی و پیش‌بینی هشیارانه همراه با پشتکار را یاد بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، قصه‌گویان زنجانی با تاکید بر این که قصه هنوز هم می‌تواند برای پربار کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان کاربرد موثری داشته باشد، معتقدند کودکان و نوجوانان از قصه‌ها برنامه‌ریزی و پشتکار می‌آموزند.
بر اساس این گزارش، مجتبی بیات یکی از برگزیدگان زنجانی هفدهمین جشنواره قصه‌گویی در باره‌ی تاثیر قصه‌ها بر خانواده و رشد کودک گفت: همه انسان‌ها آگاهانه یا نا آگاهانه به دنبال راه‌های بهتر زندگی هستند و با مشاهده هر پدیده‌ای ارتباطی بین آن پدیده و بهتر کردن زندگی خویش پیدا می‌کنند.
وی ادامه داد: قصه هم یکی از این پدیده‌هاست که در بهتر نشان دادن شیوه‌های زندگی نقش موثری دارد و در انتقال مفاهیم تربیتی به کودکان و نوجوانان موثر عمل می کند.
بیات گفت: قصه می‌تواند تربیت توانایی تفکر و تمرکز حواس را در کودک پدید آورد. به عنوان مثال، شهرزاد در هزار و یکشب با هوش و نیروی فکر خویش تصمیم به سخنرانی می‌گیرد و این کار باعث پیش‌گیری از قتلش می‌شود. از کار شهرزاد قصه‌گو، بچه‌ها می‌فهمند که اگر درست فکر کنند و روی فکرشان تمرکز کنند برای هر مشکلی می‌شود راه حلی پیدا کرد.
وی یادآور شد: تیز بینی، تیزهوشی و درک موقعیت از نکاتی است که می‌توان از این داستان برداشت کرد. در یک تجربه‌ی شخصی وقتی قصه‌ی چوپان دروغگو را برای کودکان قصه‌گویی کردم؛ یکی از کودکان مطرح کرد که من به مادرم گفته‌ام قصه چوپان دروغگو را برایم نگوید.
او گفت: چوپان دروغگو بود، ولی گوسفندان که گناهی نداشتند و مردم وقتی این وضع را می‌دیدند می‌بایستی به خاطر گوسفندان؛ آن‌ها را رها نمی‌کردند .یا وقتی که مادرم درباره همنشین و دوست بد صحبت می‌کرد، نمی‌توانستم برایش معنایی قایل بشوم اما موقعی که قصه پسر نوح را در کتاب فارسی دبستان خواندم تاثیر همنشینی با آدم‌های بد را شناختم و این داستان مذهبی به عنوان گوشواره‌ای آویزه‌ی گوشم کردم.
بیات ادامه داد: وقتی در سنین کودکی قصه‌ها خوانده شوند مزه‌ای می‌دهند که در هیچ یک از زمان‌ها نمی‌توان آن را حس کرد. به عنوان مثال وقتی در سن کودکی قصه ابراهیم در آتش را خواندم بسیار لذت بردم و با تمام وجود از همان سنین اعتقاد پیدا کردم  که اگر خدا بخواهد برگ از درخت نمی‌افتد. با این قصه‌ی شیرین، قدرت و نیروی خداوند را شناختم و چشیدم. به یقین کودکی که  قصه انفاق حضرت علی (ع) -هدیه انگشتر به سائل در نماز- برایش گفته شود این را ملکه خود خواهد ساخت و جزیی از وجودش خواهد شد و کم کم به رشد این صفت مثبت در خود خواهد پرداخت .
این قصه‌گوی زنجانی تغییر در روش‌های برگزاری جشنواره را هرسال لازم دانست و افزود: آن چیزی که مهم است بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.
بیات افزود: قصه‌گویی هم یک فعالیت مهم کانون است و برگزاری آن در سال‌های متمادی قصه‌گویان را به تجربه‌ای بیشتر وامی‌دارد و با رقابت بین آنان موجب کسب تجربه خواهد شد. اما به نظر من وقتی روش‌های برگزاری جشنواره‌ها طی سال‌ها با نگاهی متفاوت و نگاهی عمیق صورت گیرد دیگر از حالت یک نواختی بیرون می‌آید و رشد و تعالی همراه با ایده‌های خوب به پویایی جشنواره‌ها کمک می‌کند و در این سال شاهد این تفاوت‌ها بودیم که روش آن با جشنواره‌های سابق فرق می‌کرد و خیلی خوب بود.
 
قصه آموزش غیرمستقیم خوب بودن است
عزیزه ریحانی دیگر قصه‌گوی زنجانی برگزیده‌ی هفدهمین جشنواره قصه‌گویی، قصه را یکی از راه‌های پرورش تخیل و خلاقیت کودک دانست و گفت: با زبان قصه می‌توان آموزه‌هایی را در اختیار کودکان قرار داد که اگر به شکل مستقیم در اختیارشان گذاشته شود تاثیر چندانی نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌های داستانی توسط کودکان موضوع داستان را برای‌شان جذاب‌تر می‌کند و در رشد روحی و معنوی آن‌ها بسیار موثر است و هم چنین ایجاد گره و سپس گره‌گشایی که در هر داستان اتفاق می‌افتد، می‌تواند روی قوه‌ی تصمیم‌گیری آن‌ها تاثیرگذار باشد. تا بتوانند در مسیر زندگی خود از آنها استفاده کنند و بتوانند گره‌های زندگی خود را با مدیریت درست از سر راه خود بردارند.
ریحانی در ادامه تغییرات در برگزاری جشنواره را در دور تازه مناسب ارزیابی کرد و افزود : تفاوتی که قصه‌گویی امسال با سال‌های پیش دارد این است که امسال به جای عنوان جشنواره شاهد برگزاری جشن قصه خواهیم بود و برگزیدگان برخلاف سایر سال‌های قبل که برای کسب عنوان برگزیده‌ی بخش قصه‌گویی با هم رقابت می‌کردند، امسال همه با عنوان برگزیده‌ی این بخش برای اجرای قصه‌ی خود دعوت شدند این دور هم‌آیی‌ها فرصت مغتنمی است که قصه‌گویان تجربیات و خلاقیت‌های خود را برای استفاده‌ی سایرین در معرض نمایش قرار دهند.
این قصه‌گوی زنجانی از زمان کم برای قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای یاد کرد و ضمن آرزوی دادن فرصت بیشتر به قصه‌گوی کتاب‌خانه‌ای، گفت: البته چون زمان آماده شدن برای قصه‌گویی در کتاب‌خانه‌‌ها کم است و در مقابل قصه‌ها و جلسه‌های قصه‌گویی تعداد بیشتری دارند، نمی‌شود آن‌طور که باید برای هر قصه زمان گذاشت و مانند قصه‌های جشنواره‌ای عمل کرد.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز 30 بهمن در مجتمع فرهنگی‌هنری آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه پایان یافت.