شیوه‌های جدید قصه‌گویی، گشودن پنجره‌های تازه به روی مربیان کانون

قصه‌گوی ایلامی شرکت کننده در هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بر این اعتقاد است که شیوه‌های جدید استفاده از ابزار از سوی قصه‌گویان خارجی پنجره‌های تازه‌ای را به روی مربیان کانون گشود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان  نوجوانان، سپیده اخلاقی قصه‌گوی برگزیده بخش کتاب‌خانه‌ای جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از این شیوه های به کارگرفته شده به عنوان یک نقطه‌ی قوت یاد کرد و افزود: شیوه‌ی اجرای قصه‌گویان خارجی از لحاظ استفاده از زبان وجودی و حرکات در گفتار بهتر از قصه‌گویان ایرانی بود.
وی همچنین در بیان تفاوت قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای و جشنواره‌ای گفت: این دو نوع قصه‌گویی بسیار به هم نزدیک است  ولی در قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای عضو همراه مربی خود به  دنیای قصه‌ها‌ی شیرین و رنگا‌رنگ کتاب‌خانه پای می‌گذارد.
این قصه‌گوی ایلامی  با اشاره به این که کودکان از دریچه‌ی دنیای قصه‌ها به شناخت فرهنگ‌های بومی و محلی و گویش‌ها و لهجه‌ها می‌رسند، ادامه داد: شیوه‌ی برگزاری جشنواره‌ی هفدهم و حذف رقابت منطقه‌ای بسیار به‌جا و مناسب بود و فرصتی برای قصه‌گویان کتاب‌خانه‌ای نیز به وجود آورد که قصه‌ها و تجربه‌های کتاب‌خانه‌های کانون   را که  به صورت اختصاصی برای عضو اجرا شده، به نمایش بگذارند.
تاثیر قصه‌گویی هم‌سنگ کتاب است
طاهره رحمتی دیگر برگزیده ایلامی هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی نیز با بیان این نکته گفت:  اهمیت قصه‌گویی زمانی روشن‌تر می‌شود که برای بیان برخی پیام‌های تربیتی از شیوه‌های آموزش مستقیم نتیجه‌ای حاصل نشود.
وی افزود نقش قصه‌گویی در زندگی مخاطب می‌تواند هم سنگ یک کتاب باشد به‌ویژه در زمینه‌ی ادبیات کهن که کودکان و نوجوانان رغبت زیادی به مطالعه‌ی  این آثار ندارند در حالی که قصه‌گو با هنر خود می‌تواند آن‌ها را مشتاق به مطالعه‌ی این کتاب‌ها کند.
رحمتی حذف بخش رقابتی جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: این کار باعث می‌شود تمام افراد برگزیده در مرحله‌ی استانی با هم داوری شده و افراد دارای امتیاز بالاتر انتخاب شوند چرا که در مرحله‌ی منطقه‌ای گاهی امتیاز یک قصه‌گوی منتخب یک منطقه از امتیاز برخی نفرات برگزیده‌ی منطقه‌ی دیگر بالاتر بود.
وی هم‌چنین خاطر نشان کرد حذف رقابت در مرحله‌ی نهایی هم زمانی مثبت است که قصه‌گویان با همان کیفیت رقابتی به اجرای قصه‌ها بپردازند.
قصه‌گوی برگزیده ایلامی در پایان پیشنهاد کرد در صورت امکان مربیانی که دست‌کم در دو دوره گذشته به عنوان برگزیده کشوری دست پیدا کرده‌اند جدای از دیگر مربیان به رقابت بپردازند.
هفدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی 27 تا 30 بهمن در مجتمع فرهنگی و هنری آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه برگزار شد.