قصه‌گویی دیجیتال بهانه‌ای برای شنیدن صدای بچه‌ها

وقتی پایان‌بندی قصه‌ها به دلخواه کودکان تغییر یابد، صدا و حرف دل آنان به گوش خواهد رسید.

به گزارش اداره‌‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، کارگاه آموزشی قصه‌گویی دیجیتال، با هدایت گروه «شهرزاد» شامل لاله خسروی کارشناس ادبیات نمایشی و کارشناس‌ارشد کارگردانی تئاتر، مرجان فروغی پژوهش‌گر در زمینه ادبیات الکترونیک و مدرس کامپیوتر و حسین راستی نویسنده، فیلم‌ساز و عکاس فارغ‌التحصیل از هنرستان ادبیات داستانی برگزار شد.
این کارگاه آموزشی صبح 28 بهمن 1394 در دومین روز از هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سالن کنفرانس شماره یک مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با این پرسش که- دوست داشتید قصه‌هایی که در کودکی شنیده‌اید چگونه به پایان می‌رسید- و با حضور جمعی از کودکان، مادران، مربیان و کارشناسان  کانون آغاز شد.
لاله خسروی کارشناس‌ارشد کارگردانی تئاتر پس از طرح این سؤال از حاضران خواست به قصه‌ای فکر کنند که پایان آن به دلخواه خودشان تغییر کند.
خسروی که در زمینه ادبیات شفاهی پژوهش‌های زیادی انجام داده است، خاطرنشان کرد: شاید قصه‌گویی دیجیتال یک تمرین پیچیده برای قصه‌گویی به نظر برسد، اما در کنار ارزش‌هایی که قصه‌گویی سنتی دارد، مربی می‌تواند با استفاده از ابزار موجود به کودکان کمک کند تا یک قصه‌گویی متفاوت را تجربه کنند.
بر همین اساس پنج مربی و پنج عضو کانون انتخاب شدند تا به انتخاب خودشان قصه‌ای را به صورت خلاصه بنویسند، 3 مکان وقوع قصه را تعیین و نقاشی کنند و قصه‌گو به عنوان کنش‌گر جدید، آن‌گونه که می‌خواهد با اضافه شدن تصویر عکس خود از طریق نرم‌افزار به درون قصه ورود پیدا کند.
این دانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: با پایان یافتن مرحله آماده‌سازی قصه دیجیتال، همان‌گونه که پرده‌خوان یک پرده برای قصه‌گویی دارد، کودک قصه‌گو می‌تواند قصه‌اش را با یکی بود، یکی نبود آغاز کند.
خسروی خاطر نشان کرد: در قصه‌گویی دیجیتال کودکان و نوجوانان می‌توانند در قالب گروه یا فرد مراحل داستان‌گویی را شامل مقدمه، اوج و پایان با استفاده از نقاشی و عکس تجربه کنند.
کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر با اشاره به این‌که قصه‌گویی دیجیتال نوعی قصه‌گویی خلاق است، گفت: قصه‌گویی بچه‌ها بهانه‌ای برای شنیدن صدای بچه‌ها است.
وی اضافه کرد: امروز تنها بخش کوچکی از قصه‌گویی دیجیتال در این کارگاه بیان شد و اگر مربی یا مادر بخواهد از این روش استفاده کند باید قصه‌شناس باشد و فلسفه کودکان را بداند.
وی در ادامه گفت: وقتی به مباحث و کارکردهای قصه‌گویی در آموزش و هنر می‌رسیم، شرایط به گونه‌ای فراهم می‌شود تا تصویر، صدا و نوشتار مورد بهره‌برداری قرار گیرد و هدف مورد نظر در قصه‌گویی محقق شود.
هم‌چنین مرجان فروغی در ادامه به شرکت‌کنندگان، نرم‌افزارهای مورد استفاده در فعالیت قصه‌گویی دیجیتال هم‌چون Windows Movie Maker و فتوشاپ را معرفی کرد، تا علاقه‌مندان به قصه‌گویی دیجیتال از آن استفاده کنند و بخشی از این کارگاه به آموزش اجمالی این نرم‌افزارها اختصاص یافت.
در ادامه حسین راستی جهان امروز را عصر فن‌آوری دانست و گفت: علاقه کودکان به استفاده از گوشی‌های همراه می‌تواند ابزاری باشد که به کودکان خوب دیدن را آموزش دهد.
راستی اضافه کرد: جهان امروز جهان تصویر است و باید به کودکان یاد داد که چگونه می‌توان یک عکس را تحلیل و عوامل زیبایی تصویر را شناخت.
راستی با اشاره به این‌که قصه‌گویی دیجیتال یک فرصت خوب برای بیان کردن عکس به شمار می‌رود، گفت: مربی باید به کودک کمک کند تا با مراحل داستان‌نویسی همچون ایده‌پردازی و ساختار قصه آشنا شود.
این فیلم‌ساز به شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی توصیه کرد: اگر گوشی موبایل یا تبلت را در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند، کودکان را به گرفتن عکس با موضوعات مختلف و نگاه دقیق به محیط اطراف و خوب شنیدن صداهای محیط خودشان تشویق کنند.
در پایان «حسام جوادی عضو 11 ساله از مرکز 9 تهران»، «مهدی نوری 9 ساله»، «پرهام جلیلی محب 8 ساله»، «اسرا شاهی 10 ساله» و «سارا عیوضی 8 ساله» چهار عضو مرکز فرهنگی 43 تهران - که از ابتدا در این کارگاه حضور داشتند و پنج داستان خود را که با عکاسی و استفاده از نرم‌افزار تصویرسازی کرده بودند، به زیبایی روایت کردند. 
در حاشیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که از صبح 27 بهمن 1394 با حضور قصه‌گویان برگزار شد، 14 نشست تخصصی و 4 کارگاه آموزشی با موضوع قصه‌گویی در حال برگزاری است.