قدرت بیان کودک با قصه تقویت می‌شود

نقش قصه‌گویی در تربیت کودکان تنها انتقال پیام‌های اخلاقی نیست، قصه گفتن و قصه شنیدن قدرت بیان کودکان را تقویت می‌کند.

به گزارش اداره‌‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پروین حمیلی برگزیده ایلامی بخش قصه‌گویی جشنواره رضوی در حاشیه هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی که در تهران در حال برگزاری است، گفت: قصه‌گویی عامل مؤثری برای تقویت عواطف، تعالی اندیشه، تقویت نیروی تخیل، خلاقیت، اعتماد به نفس و عشق به ادبیات در کودکان و نوجوانان می‌شود.
این قصه‌گوی برگزیده، قصه را یک نیاز فطری در زندگی انسان دانست و گفت: سیر و سلوک در احوال گذشتگان، قصص قرآن، آداب و رسوم بومی محلی و افسانه‌ها راه و روش زندگی را به زیبایی به مخاطبان داستان می‌آموزند.
وی با بیان این‌که در طول تاریخ علی‌رغم پیشرفت‌های سریع فن‌آوری هنوز زبان ساده‌ی قصه نقش بسیار مهمی در آموزش غیر مستقیم دارد، خاطر نشان کرد: قصه، کودک را در همه‌ی احوال و اوقات زندگی پرورش می‌دهد.
قصه‌گوی ایلامی که با قصه خانه امن از مجموعه داستان‌های رضوی در جشنواره حضور دارد، تصریح کرد: قصه‌های کهن، گنجینه‌های ارزشمند و غنی هستند که ریشه در تاریخ و ادبیات ایران زمین دارند، به همین دلیل باید به زبانی ساده، رسا و جذاب برای کودکان و نوجوانان در قالب داستان‌های کوتاه باز‌آفرینی شود.
حمیلی خاطر نشان کرد: فرهنگ هر کشور، ریشه در آداب و رسوم گذشتگان و سنت‌های دیرینه آنان دارد و بهترین راه مقابله با فرهنگ بیگانه، پرداختن به فرهنگ بومی هر منطقه است.
وی با بیان اینکه آشنایی با گویش‌های مختلف برای کودکان جذاب است، تصریح کرد: پرداختن به زبان بومی محلی در قصه، زبان مادری کودک را تقویت می‌کند، و سبب همزاد‌پنداری و الگو گرفتن کودکان از قصه می‌شود.
این قصه‌گوی میهمان ایلامی در بخشی از سخنانش پیشنهاد کرد: مجموعه قصه‌های هر جشنواره جمع‌آوری و در قالب یک کتاب به مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور ارسال شود.
حمیلی برگزاری نشست‌های تخصصی قصه‌گویی و آشنایی با قصه‌گویان خارجی را مفید دانست و یادآور شد: قصه و قصه‌گویی برای کودکان بسیار دلنشین است، به همین دلیل مفاهیم و پیام‌هایش را برای کودک درونی می‌کند.
برگزیده بخش رضوی جشنواره قصه‌گویی از استان ایلام گفت: حضور قصه‌گویان در مکان‌های مختلف، دعوت از آنان برای اجرا، برگزاری کارگاه‌های آموزشی قصه، دعوت از اقشار و افرادی که با کودکان سروکار دارند در جشنواره‌های قصه‌گویی می‌تواند در ترویج هنر قصه‌گویی مؤثر باشد.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور قصه گویان داخلی و خارجی در تهران روز 30 بهمن 1394 در تهران پایان می‌یابد.