قصه‌گویی پابه‌پای فن‌آوری پیش می‌رود

قصه‌گویی پابه‌پای فن‌آوری در عصر حاضر به‌پیش می‌رود زیرا ویژگی خاص آن در این است که ارتباط بین انسان‌ها را همچنان برقرار می‌سازد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل ‌کانون، «دیپا بالاسوبرامانین» یکی از قصه‌گویان برگزیده بخش بین‌الملل هجدهمین جشنواره قصه‌گویی معتقد است: قدرت ادبیات، داستان و قصه‌گویی آن‌قدر زیاد است که می‌تواند فن‌آوری‌های نوین را به خدمت خود در بیاورد.
وی با بیان این‌که قصه‌گویی نقش مهمی در تربیت کودکان دارد گفت: قصه در صورتی که در آرامش برای کودکان گفته شود و بچه در شرایط آرامش ذهنی به آن گوش دهد می‌تواند خلاقیت و نوآوری در وی را شکوفا کند.
قصه‌گوی هندی با اشاره به این‌که والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در حال حاضر با توجه به مشغله‌هایشان دیگر برای بچه‌ها قصه‌گویی نمی‌کنند پیشنهاد کرد: با دعوت از قصه‌گوهای مختلف، در قالب داستان‌های متفاوت، سنت‌های اقوام با گویش‌ها، لهجه و زبان‌های گوناگون احیا شود تا ضمن انتقال فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و سنت‌ها به نسل‌های بعدی باعث زنده نگه‌داشتن هنر قصه‌گویی شود.
کارشناس آموزش و پرورش در کشور هندوستان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم قصه و قصه‌گویی فراموش نشود باید سیاست‌گذاران فرهنگی کشورها به اهمیت قصه‌گویی در این حوزه توجه کنند و به‌عنوان یک ابزار آموزشی در مدارس از آن بهره ببرند.
بالاسوبرامانین توضیح داد: این کار در هند توسط وزارت فرهنگ این کشور آغاز شده است و از معلمان مدارس خواسته شده عنوان‌های درسی را با روش‌های مختلف قصه‌گویی تدریس کنند. اما این بخش کوچک کار است و ما باید تلاش کنیم که درس‌های کودکان با قصه‌گویی ادغام شود.
قصه‌گوی شرکت‌کننده در هجدهمین جشنواره بین‌المللی در ادامه با اشاره به این‌که قصه‌گویی فقط برای کودکان نیست و این هنر برای بزرگ‌ترها نیز جذابیت دارد یادآور شد: برای دانشجویان یک کالج در هند که جوانان حدود بیست سال بودند قصه‌گویی کردم، اجرای قصه برای مخاطبان آن‌قدر جذاب بود که همه مبهوت شده بودند و بعد از آن عکس‌العمل از خود نشان دادند و درخواست داشتند که قصه بگویند و خیلی خوب توانستند با قصه ارتباط برقرار کنند.
گفتنی است هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تهران، صبح 27 بهمن 1394 با حضور قصه‌گویان ایرانی و خارجی در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران آغاز شده است و تا روز 30 بهمن به کار خود ادامه می‌دهد.