توجه به مولفه‌های بومی، رعایت استانداردهای جهانی رمز موفقیت هنر تصویرگری ایران

نویسنده و تصویرگر حوزه کودک و نوجوان، معتقد است که توجه به مؤلفه‌های بومی در کنار رعایت استانداردهای جهانی می‌تواند باعث موفقیت هنر تصویگری ایران شود و هنرمندان این عرصه نباید از فضاهای بومی دور شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، جمال‌الدین اکرمی، در نشست تخصصی شناخت شیوه‌های نقد و بررسی کتاب با موضوع "روش شناسی نقد و بررسی کتاب‌های هنر و سرگرمی" با اعلام این مطلب افزود: کودکان طرفدار کتاب‌هایی هستند که برای چاپ آن‌ها از کاغذ گلاسه و جلد گالینگور زیبا استفاده شده باشد.
این تصویرگر و شاعر حوزه کودک و نوجوان با بیان این که بچه‌ها به ظاهر کتاب توجه زیادی دارند ادامه داد: کتاب‌هایی که مربیان در ساخت آن با اعضا مشارکت می‌کنند برای کودکان جذاب‌تر است.
این نویسنده افزود: نوجوانان خیلی به رنگ و تصاویر رنگی علاقه‌ای ندارند در این سنین دوست دارند با خواندن کتاب، مطالب آن را درک کنند و بفهمند ولی در گروه سنی کودکان مطالب را در ذهن خود تجسم می‌کنند.
خالق رمان "بازگشت پروفسور زالزالک" گفت: کانون برای خردسالان تعداد اندکی کتاب دارد. باید قدمی هم برای کتاب‌خوان کردن خردسالان 2 تا 5 سال بردارد.
وی در این نشست تصریح کرد: ورق زدن کتاب‌های موفق تصویرگری، خواندن نقدهایی که برای کتاب‌های تصویری نوشته شده و آگاهی از دانش هنرهای دیداری، مناسب‌ترین راه برای رسیدن به تصویرهای موفق و شوق برانگیز است.
اکرمی با اشاره به مشکلات امروز تصویرسازی کتاب گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که هنر تصویرسازی کتاب و به‌ویژه در بخش کتاب کودک از آن رنج می‌برد، گرانی کاغذ است که باعث شده کتاب‌های کودک، کیفیت لازم را نداشته باشد.
این نشست هم‌زمان با بیست و یکمین هفته کتاب در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری حجاب کانون استان تهران برگزار شد.