موضع‌گیری نویسنده، ادبیات دینی را با شکست روبرو می‌کند

منتقد و نویسنده ادبیات دینی در «نشست ادبی دو پنجره» و «روش‌های نقد و بررسی کتاب‌های دینی‌مذهبی» گفت موضع‌گیری نویسنده باعث شکست ادبیات دینی در ایران می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محسن هجری در نشست ادبی دو پنجره  نقد رمان «چشم عقاب»  ضمن پاسخ به پرسش‌ها گفت: از آن‌جا که هرکس به همراه خود تجربه و اندوخته‌ای دارد که می‌توان از آن بهره گرفت من نیز امروز با این نگاه به این‌جا آمده‌ام تا چیزهای جدیدی از شما یاد بگیرم و نگاه جدیدی را از شما دریافت کنم.
در این نشست بخش‌هایی از رمان «چشم عقاب» توسط کودکان و نوجوانان خوانده و مورد نقد قرار گرفت و در ادامه اعضای فعال در کلاس‌ها و کارگاه‌های ادبی، آثار و نوشته‌های خود را در حضور محسن هجری نویسنده‌ی این رمان خواندند و نقطه‌نظرات وی را در خصوص کیفیت آثار خود دریافت کردند.
در بخش دوم این نشست روش‌های نقد کتاب‌های دینی، مذهبی با حضور مربیان فرهنگی و رابطان ادبی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم مورد بررسی قرار گرفت و هجری نویسنده‌ و منتقد ادبیات کودکان از الزامات و آسیب‌های آثار و نوشته‌های حوزه‌ی ادبیات دینی سخن گفت.
وی که نگارش کتاب‌های دینی و تاریخی متعددی را در کارنامه‌ی خود دارد، در این نشست با نقد فضای رایج تولید آثار ادبی دینی گفت: تعصب مذهبی شکست ادبیات دینی در ایران را در پی خواهد داشت به این معنی که اگرچه ما به عنوان انسان‌های دین‌دار موضع دینی داریم اما نباید موضع دین‌دارانه‌ی خود را در اثر ادبی آشکار کنیم تا بتوانیم مخاطبان بیشتری از طیف‌های مختلف به سمت خود جلب کنیم.
این نویسنده و محقق ادبیات کودکان در ادامه با تاکید بر این‌که نویسنده‌ی مذهبی باید الزام‌های یک متن ادبی را رعایت کند افزود: از جمله این الزام‌ها این است که نویسنده بدون جانب‌داری هم‌چون گزارش‌گر و راوی بی‌طرف، وقایع را تصویر کند و خود را در موضع شخصیت‌های مثبت داستان‌های مذهبی قرار ندهد.
وی در ادامه با اشاره به مخاطب محور بودن نقد مربیان کانون برخی از ملاک‌های نقد کتاب‌های دینی را  از جمله مخاطب‌محور بودن، گره‌افکنی و گره‌گشایی، صریح‌بودن، لذت کشف، حس‌برانگیز بودن، زیبایی‌شناسی، توجه به فطرت خداشناس مخاطب و پرهیز از تحریف عنوان کرد.
محمد مخلصی مدیرکل کانون استان قم نیز در ابتدای این نشست عنوان کرد: نظام آموزشی دارای کمبودهایی در حوزه‌های تفکر و تقویت فکر کودکان و نوجوانان است و امروز فرصتی است که با حضور یکی از نویسندگان حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان کار تربیتی و علمی‌آموزشی انجام دهیم.
«نشست ادبی دو پنجره» و نشست تخصصی «روش‌های نقد و بررسی کتاب‌های دینی – مذهبی» در چهارمین روز از هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی و در مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون استان قم برگزار شد.