ایجاد ساعت مطالعه در منزل، کودکان را به کتاب‌خوانی تشویق می‌کند

یک کارشناس گفت: ایجاد ساعت مطالعه در منزل و خوانش کتاب همراه با اعضای خانواده در ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه موثر است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امیرمهدی کریم‌خانی کارشناس روانشناسی در نشستی که در کانون استان قم به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برگزار شد با بیان این مطلب خواندن کتاب توسط والدین، برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی با توجه به محتوای کتاب، بحث کردن در مورد کتاب، تعریف کردن داستان از زبان کودکان را از جمله روش‌هایی برشمرد که در ترویج فرهنگ مطالعه موثر است.
کریم‌خانی با ذکر دلایل و کارکردهای مختلف مطالعه، تاثیرات مطالعه و کتاب‌خوانی را در پرورش تفکر به ویژه تفکر انتزاعی کودکان و نوجوانان مهم برشمرد.
وی هم‌چنین درخصوص مزیت کتاب نسبت به دیگر ابزارهای مطالعه مانند ابزارهای صوتی و دیجیتالی گفت: کتاب مزایایی دارد که دیگر ابزارها فاقد این مزیت‌ها هستند. بی‌دلیل نیست که معجزه‌ی جاوید آخرین فرستاده‌ی خدا نیز در قالب کتاب نازل شده است.
این کارشناس روانشناسی تربیتی در ادامه‌ی سخنان خود به معرفی برخی کتاب‌های مناسب گروه‌های سنی مختلف که توسط انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده‌ است اشاره کرد و به مجموعه‌ی «رمان‌های نوجوان امروز» و هم‌چنین مجموعه‌ی 12 جلدی «نامه‌ی نامور» که روایت‌هایی از داستان‌های شاهنامه را ارایه کرده است، پرداخت.
گفتنی است امیرمهدی کریم‌خانی در طول یک سال گذشته 365 عنوان از کتاب‌های انتشارات کانون را در برنامه‌ی زنده‌ی تلویزیونی «صبح تازه» که از شبکه استانی نور درحال پخش است معرفی کرده است.
هم‌چنین در ابتدای این نشست، محمد مخلصی؛ مدیرکل کانون استان قم ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی حضرت زینب (سلام‌الله‌علیه) و امام سجاد (علیه‌السلام)، گفت: کتاب وسیله‌ای است برای دانایی و توانایی و در حقیقت وسیله‌ی پرورش تفکر است که می‌تواند ابزاری برای رسیدن به هدف قیام عاشورا که همان امر به معروف و نهی از منکر است باشد. بنابراین اگر با کتاب آشنا باشیم می‌توانیم معروف را شناخته، به آن عمل کنیم و از منکر نیز دوری کنیم.
«نشست تخصصی معیارهای انتخاب کتاب برای کودکان و نوجوانان» با حضور مادران اعضا در مرکز فرهنگی هنری شماره شش کانون استان قم برگزار شد.