تجربه‌های کانون، الگوی موفق ترویج مطالعه در میان کودکان ایرانی

تجربه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه به گفته‌ی دو معاون این نهاد باسابقه‌ی فرهنگی موفق بوده است و باید به عنوان الگو در اختیار بخش‌های فرهنگی و آموزشی کشور قرار بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هم‌زمان با بیست و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی آیینی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برپا شد تا در آن از مروجان فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی کانون در جامعه تجلیل شود.
در همین مراسم دو معاون فرهنگی و تولید کانون با ارایه‌ی گزارش‌هایی تلاش کردند تا نشان دهند که روند فعالیت‌های کانون با نزدیک به نیم قرن تجربه در این عرصه روندی رو به رشد بوده و این تجربه‌ها می‌تواند مورد استفاده جامعه قرار بگیرد.
معاون فرهنگی کانون در این برنامه اشاره‌ای به بحث دامنه‌دار گسترش فن‌آوری‌های نوین و نقش آن در میزان مطالعه کودکان داشت و البته محتاطانه یادآور شد که هر چند می‌توان با تسامح پذیرفت که کتاب در دسترس مخاطبان است و تکنولوژی راه‌های دسترسی به آن را آسان کرده است ولی هم‌چنان مسوولان نگران پایین بودن سرانه نرخ مطالعه در جامعه‌اند و به زبانی دیگر می‌توان گفت که عادت به مطالعه در جامعه بسیار ضعیف است.
محمدباقر آدوسی با اشاره به این که کانون از دیرباز یکی از راه‌های وصول به تفکر، اندیشه و خردورزی را کتاب و کتاب‌خوانی دانسته است افزود: امروز در حالی هفته کتاب‌خوانی را پاس می‌داریم که کانون روش‌های غیر مستقیم و نرم‌افزاری و بدیع را برای عادت به مطالعه طراحی، اجرا و به عنوان الگو به جامعه معرفی می‌کند.
وی یادآور شد: طرح دو سالانه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی با توجه به تحلیل فعالیت‌های کتاب محور در سال 89 توسط کارشناسان و کاهش 23 درصدی این فعالیت‌ها در مراکز طراحی شده که با تشکیل جلسات متعدد در مدیریت هماهنگی امور استان‌های کانون، معاونت فرهنگی و یک جلسه با مدیرعامل هم زمان دو اقدام طراحی و صورت گرفت.
آدوسی ادامه داد: ترویج فعالیت‌های کتاب‌خوانی در قالب طرح دوسالانه ترویج و توسعه کتاب‌خوانی یکی از راهبردهای برنامه سال 90 معاونت فرهنگی، بود که این راهبرد در تمامی فعالیت‌های پژوهشی، هنری، ادبی و فرهنگی مورد نظر قرار گرفت و به برنامه تبدیل شد و توسط مدیریت هماهنگی امور استان‌های کانون تایید و ابلاغ شد.
معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: این طرح از تاریخ یکم مرداد سال1390 تا 31 تیر 1392 در دو مرحله استانی و ملی طراحی و اجرا شد و در سال نخست با ابلاغ شیوه‌نامه، تشکیل جلسات کارشناسی، اخذ نقطه‌نظرات و شیوه‌ها در استان‌ها به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها در سطح کشور و اخذ ایده‌ها، طرح‌ها، شیوه‌ها، گزارمان و برگزاری همایش‌ها، نشست‌ها و تقدیر از اعضا، مربیان، طراحان، کارشناسان و تحلیل اقدام‌ها صورت گرفت.
در ادامه این مراسم، 3 جلد کتاب جدید این معاونت با عنوان‌های "شیوه‌های برگزیده فعالیت‌های کتاب‌خوانی"، "برگزیده طرح‌های نوآوران مربیان کانون" و "جمع‌بندی 40 عنوان کتاب گزارمان سال 1390" رونمایی شد.
دو کتاب نخست در واقع بخشی از همان تجربه‌هایی است که معاون فرهنگی کانون به اهمیت ترویج آن در جامعه تاکید کرده بود.
 معاون تولید: انتشارات کانون اعتماد خانواده‌ها را افزایش می‌دهد
بر همین اساس معاون تولید کانون نیز در همین مراسم یادآور شد که این معاونت نیز با گسترش فعالیت‌های انتشاراتی و نظارتی خود در این حوزه تلاش می‌کند اعتماد خانواده‌ها را به نام و نشان با سابقه‌ی کانون افزایش دهد.
علی گنج کریمی ادامه داد: صیانت از اعتبار آثار تولید و کتاب‌های کانون بسیار مهم است و تلاش می‌کنیم این اعتماد مردم به مرغک کانون که با مجاهدت همکاران طی نزدیک به نیم قرن شکل گرفته است روز به روز بیشتر شود.
وی توضیح داد که اجرای طرح رمان نوجوان، شعر نوجوان، نمایش‌نامه نوجوان، کتاب‌های خودمان همچنین تشکیل کارگروه انتشار کتاب‌های شعر با مضمون حکمت اسلامی و ایرانی در پاسخ به رهنمودهای مقام معظم رهبری از جمله فعالیت‌های کانون در حوزه‌ی نشر کتاب است.
در این آیین 12 عنوان از کتاب‌های جدید انتشارات کانون نیز رونمایی شد.
هم‌چنین مراکز، استان‌ها‌، مدیران کل، کارشناسان موفق و ارایه‌دهندگان طرح‌های موفق در حوزه‌ی ترویج کتاب‌خوانی در کانون مورد تقدیر قرار گرفتند.
خوانش پیام علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش و سخنرانی سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون از دیگر بخش‌های این آیین بود.
همایش سراسری ترویج کتاب‌خوانی و آیین قدردانی از همراهان توسعه و ترویج فرهنگ کتاب ‌و کتاب‌خوانی، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صبح روز 28 آبان برگزار شد.