کیفیت گرافیک و چاپ، کتاب کودک را ماندگار می‌کند

به عقیده‌ی یک مدیر هنری نشر کتاب کودکان، کیفیت‌بخشی بصری کتاب کودک و نوجوان سبب ماندگاری کتاب‌ها خواهد شد.

کمال طباطبایی، تصویرگر کتاب کودک و نوجوان با اشاره به تغییرات چند ساله‌ی اخیر جهت کیفیت‌بخشی بصری کتاب‌های این حوزه، مهم‌ترین مشکل تصویرگری و صفحه‌آرایی این کتاب‌ها را فراموش کردن نیاز مخاطب می‌داند. او می‌گوید که بی‌تردید کیفیت یک کتاب سبب خواهد شد تا مخاطب کودک و نوجوان رغبت بیشتری برای تورق آن داشته باشد و کیفیت استاندارد سبب حفظ کتاب توسط این مخاطبان برای سال‌های جوانی و میان‌سالی خود خواهد شد.
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این تصویرگر که آثارش جوایزی نیز از جشنواره‌های جهانی دریافت کرده، در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان می‌گوید: همان‌طور که کودکان، سایر وسایل محبوب خود مانند عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها را تا سالیان دور نگه‌داری می‌کنند، ضروری است کتاب‌هایی ماندگار هم برای همین منظور تولید کنیم.
او تصریح دارد که برای رسیدن به این هدف، لازم است کتاب‌هایی تولید شود که تنها مختص کودک و نوجوان و با درنظر گرفتن شرایط او تولید شده است. چراکه متاسفانه آن‌چه ما در این فرآیند فراموش می‌کنیم مخاطب است و در نهایت برای جلب توجه او دست به کپی‌برداری از نمونه‌های خارجی می‌زنیم.
این تصویرگر حوزه‌ی کودک و نوجوان ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم کتاب ماندگار تولید کنیم باید مولفه‌هایی را تعریف کرده و به اجرا دربیاوریم و نیاز کودک ایرانی را بنابر شرایط اقلیمی و فرهنگی بشناسیم. خوش‌بختانه در سال‌های اخیر توجه شایانی به کتاب‌سازی و لزوم وجود مدیر هنری شده است تا روند تولید کتاب حرفه‌ای‌تر شود. اما آن‌چه قابل تامل است فاصله‌ی ما با دیگر کشورهاست.
او در پاسخ به این سوال که ضرورت کیفیت‌بخشی، بیشتر در زمینه‌ی تصویرگری احساس می‌شود یا در زمینه‌ی گرافیک و چاپ پاسخ می‌دهد: گاهی کیفیت چاپ مناسب است اما تصویرگر رنگ‌ها را نمی‌شناسد و از لحاظ علمی برای او تفاوت طیف‌های رنگی در مانیتور و چاپ غیرقابل درک است، پس ابتدا نیازمند آن هستیم که تصویرگران ما سواد فنی نیز بیاموزند و این سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها صورت بگیرد. اما از سویی دیگر تصویرگران خوبی داریم که آثار شگفتی خلق می‌کنند اما به دلیل عدم چاپ مناسب و عدم به کارگیری کاغذ مرغوب از کیفیت آثار آن‌ها کاسته می‌شود.
طباطبایی اگرچه کیفیت‌بخشی کتاب کودک و نوجوان را سبب افزایش قیمت آن و خطر حذف کتاب از سبد خانواده‌ها می‌داند، اما با اشاره به ماندگاری کتاب‌های با کیفیت، می‌گوید که ضروری است که کتاب‌هایی تولید شوند که ماندگار و همیشگی باشند، چراکه کتاب‌های ماندگار به طرق مختلف و به توصیه‌ی دیگران تبلیغ شده، خریداری شده و وارد کتاب‌خانه‌ی خانه‌ها می‌شوند.
امسال در هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، در بخش تصویرسازی از یک‌عمر فعالیت اکبر نیکان‌پور با اهدای جایزه‌ی "مداد پرنده" تقدیر شد. در همین بخش، تصویرگری کتاب کودک و نوجوان نیز با چندین جایزه در بخش‌های کودک و خردسال و نوجوان در حوزه‌ی گرافیک و تصویرسازی مورد تقدیر قرار گرفت.
این نمایشگاه و جشنواره‌ی کتاب تا 24 بهمن هر روز از 9 صبح تا 7 غروب در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران ادامه دارد و پذیرای خانواده‌ها و دانش‌آموزان است.