آثار دانشجویی در حوزه پویانمایی حمایت شوند

کارگردان انیمیشن «نقش هر پرده» که اثرش به بخش مسابقه بین‌الملل راه یافته خواستار حمایت نهادهای متولی از آثار دانشجویان است.

به گزارش اداره کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، بخشی از انیمیشن‌های دانشجویی به دلیل کیفیت و ساختار خود به بخش بین‌الملل راه یافته‌اند. مریم فرحزادی با انیمیشن «نقش هر پرده» یکی از انیماتورهای جوانی است که با موسیقی و موضوعی کاملاً ایرانی و ملی به جشنواره آمده است.
وی درباره ویژگی‌های کار خود گفت: «وصال دو شخصیت از نگارگری‌های ایرانی با استفاده از موسیقی ملی ویژگی کار ارایه داده‌ام در این دوره از جشنواره است.»
فرحزادی که در دانشگاه تهران درس خوانده است تاکید کرد: «ایده کار ساخت این انیمیشن با خواندن دوبیتی‌های حافظ به ذهن‌ام خطور کرد. معتقدم نقش هر پرده که زد راه به جایی دارد!»
این انیماتور که کارش علاوه بر بخش دانشجویی ایران به بخش مسابقه بین‌الملل نیز راه یافته است افزود: «ویژگی نگارگری ایرانی، کم تحرکی است همه چیز روی صفحه‌ای مسطح قرار دارند، همیشه این ایده را داشتم که به دلیل پتانسیل‌های بالایی که نگارگری‌مان دارد، عنصر تحرک را به آن اضافه کنم.»
به گفته این هنرمند جوان؛ اگرچه پیش‌تر این نگاه وجود نداشت اما این کار بابی شد تا دیگر هنرمندان و دانشجویان به این امر متمایل شوند.
فرحزادی همچنین گفت: «در مورد ساخت این‌کار با استاد راهنما مشورت کردم و ایده‌های کار اجرایی شدند. موسیقی نیز یکی از ارکان اصلی کارهایم بود و دوستی من با چکاد فشارکی نوازنده کمانچه و قیچک که در جشنواره‌های موسیقی جوان کشف شد، به ثمر نشست.»
وی تاکید کرد: «اگرچه برای ساخت موسیقی این فیلم از ساخته‌های پیشین آقای فشارکی استفاده کردم و این به دلیل کمبود بودجه‌های دانشجوست. اما موسیقی، خیلی خوب بر روی کار نشست و نقاط مختلف فیلم را توصیف کرد.»
هنرمند شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره ادامه داد: «ابتدای کار با موسیقی‌های غمگین آغاز می‌شود و در پایان با وصال، موسیقی به سمت شادی می‌رود.»
وی در بیان پیشنهادهای خود به عنوان دانشجویی که به زودی باید به بازار کار وارد شود، گفت: «برای ساخت این کار هیچ نهادی حاضر به همکاری و حمایت مالی نشد. ما تقریباً کار را دوستانه پیش بردیم. امیدوارم نهادهای متولی این قبیل کارها مثل سینمای مستند و تجربی و... از کارهای دانشجویی حمایت بیشتری کنند تا این احساس در بین فارغ التحصیلان ایجاد نشود که پس از پایان جشنواره رها می‌شوند.»
نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روز 17 اسفند کار خود را آغاز کرده و تا 21 اسفند ادامه دارد.