چرا کسی از بحران کتاب‌خوانی حرفی نمی‌زند؟

طی دو روز در حاشیه‌‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان کانون، جمعی از روزنامه‌نگاران و نویسندگان گرد هم می‌آیند تا به این سوال پاسخ دهند که چرا کسی از بحران کتاب و کتاب‌خوانی حرفی نمی‌زند؟

دبیر نشست‌های تخصصی هفدهمین جشنواره‌ی‌ کتاب کودک و نوجوان در این‌باره می‌گوید که قصد نداریم با برگزاری نشست، درباره‌ی وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی فقط انتقاد کنیم یا به کسی خرده بگیریم.
حسین بکایی، نویسنده و مترجم و مسوول برگزاری نشست‌های تخصصی این جشنواره‌ی‌ کتاب در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هدف از برگزاری این نشست‌ها را ترسیم وضعیت واقعی کتاب و کتاب‌خوانی در کشور دانسته و تاکید می‌کند که قصدشان این نیست که دور هم جمع شوند و تنها خرده‌ بگیریم و انتقاد کنیم یا نقص در مدیریت‌ها را بزرگ‌نمایی کنیم.
وی ادامه می‌دهد: این روزها از هرکجا که می‌گذریم، صحبت از بحران‌های مختلف است؛ از بحران آلودگی هوا و محیط زیست گرفته تا بحران اقتصادی، اخلاقی و بحران شهرهای بزرگ و...؛ اما در این میان هیچ‌کس صحبت از بحران کتاب نمی‌کند، درحالی‌که واقعا از نظر کتاب و کتاب‌خوانی در شرایط بحرانی هستیم.
بکایی با اشاره به این‌که دو نشست «بررسی شرایط کنونی و چشم‌انداز آینده‌ی ادبیات کودک و نوجوان» و «کتاب و کتاب‌خوانی کودک و نوجوان؛ بررسی شرایط کنونی و چشم‌انداز آینده» در حاشیه‌ی این جشنواره برگزار می‌شود، می‌افزاید: موضوعاتی برای نشست‌های تخصصی هفدهمین جشنواره‌ی‌ کتاب کودک و نوجوان در نظر گرفته شده و قصد داریم شرایط کنونی کتاب‌خوانی در کشور را به شکل واقعی توصیف کرده و چشم‌اندازی برای آینده ترسیم کنیم و همچنین جست‌و‌جوی راه‌های خروج از وضعیت کنونی به سمت شرایط مطلوب را نیز مد نظر داریم.
او ترکیب متفاوت کارشناسان را وجه تمایز عمده‌ی این نشست‌ها با سایر برنامه‌های مشابه دانسته و می‌گوید: در سال‌های گذشته چینش کارشناسان به این صورت بود که عموما افراد نام‌آشنا و نام‌آور این حوزه دعوت می‌شدند که البته حرف‌های‌شان درست و شنیدنی بود؛ اما امسال طوری برنامه‌ریزی کردیم تا افراد از جنبه‌ها و حوزه‌های مختلف وارد نشست‌ها شوند.
وی ادامه می‌دهد: ما دو نسل از دست‌اندرکاران شعر و داستان کودک یعنی نسل قدیم و جدید را در این نشست‌ها کنار هم نشاندیم که هر کدام‌شان در جاهای حساسی حضور دارند و آخرین اخبار این حوزه به دست‌شان می‌رسد و نبض شعر و داستان را در اختیار دارند. این کارشناسان سال‌هاست که در کنار جریان داستان کودک و نوجوان حرکت کرده‌اند و کارآزموده‌ی این مسیر هستند. هر کدام از این افراد کارهای مثبتی در این حوزه انجام داده که ما امروز نتایجش را می‌بینیم.
بکایی تصریح می‌کند: این افراد اگرچه ممکن است در سازمان یا نهاد خاصی مشغول فعالیت باشند، اما همگی از شخصیت‌های فرهنگی هستند که با نام و شخصیت خودشان به نشست‌های هفدهمین جشنواره‌ی‌ کتاب کودک و نوجوان می‌آیند و نماینده هیچ گروه، سازمان، نهاد یا انجمنی محسوب نمی‌شوند.
مسوول برگزاری نشست‌های تخصصی هفدهمین جشنواره‌ی‌ کتاب کودک و نوجوان در توضیح روش کار طراحی و اجرای این نشست‌ها می‌گوید: پیش از این ما در پیش‌نشست‌هایی دور هم جمع شدیم و به شکل بارش ذهنی، با یک‌دیگر آشنا و روی این موضوعات هم‌فکر شده‌ایم.
به گفته‌ی این نویسنده، بعد از این پیش‌نشست‌های مشورتی، میزگردهای اصلی جشنواره در روزهای 19 و 21 بهمن‌ماه از ساعت 15 تا 17 در محل سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار می‌‌شود.
حضور در این نشست‌ها برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.
جشنواره کتاب کودک و نوجوان طی روزهای 18 تا 24 بهمن هم زمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تهران برگزار می‌شود.