یارانه‌ی‌ کتاب کودک پیش‌بینی شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، از مسوولان امور کودک خواست تا با برنامه‌ریزی صحیح، یارانه‌هایی برای کتاب گروه‌های سنی کودک و خردسال پیش‌بینی کنند.

لاله افتخاری در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با تاکید بر اهمیت نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب‌خوانی از سنین خردسالی در افراد گفت: باید اهمیت نقش کتاب کودک، هم در خود این قشر نهادینه شود و هم برای خانواده‌ها فرهنگ‌سازی شود تا این مقوله را در برنامه‌های اصلی تربیتی و آموزشی خود قرار دهند؛ ‌ضمن آن‌که متولیان و مسوولان امر نیز برنامه‌های مناسبی برای گسترش آن داشته باشند.
عضو هیئت رئیسه‌ی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اجرای مناسب و هوشمندانه‌ی برنامه‌های مربوط به این موضوع را حائز اهمیت توصیف کرد و خواستار تهیه و تولید کتاب‌هایی با مضمون و محتوای مناسب و جاذبه‌های متنوع برای کودکان شد و افزود: مسوولانی که برای امور کودک برنامه‌ریزی می‌کنند، باید یارانه‌هایی برای این حوزه پیش‌بینی کنند و از نویسندگان مختلف بخواهند کتاب‌های مطلوب با قیمت مناسب و دارای جامعه‌ی هدف سنین کودکی، تهیه کنند.
این نماینده‌ی مجلس با اشاره به این‌که فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در خانواده‌های ایرانی بالا نیست، تصریح کرد: اولین نتیجه‌ای که از عدم توجه به کتاب در میان خانواده‌های ایرانی ناشی می‌شود، کم‌رنگ شدن موضوع کتاب کودک است زیرا خود اعضای خانواده هم کتاب‌خوان نیستند و این در حالی است که در برخی کشورها برای کودک از 5،6 ماهگی کتاب‌هایی تهیه می‌کنند تا دست و چشم او با کتاب آشنا و به آن علاقه‌مند شود.
این نماینده در حاشیه‌‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان سخن می‌گفت؛ جشنواره‌ای که بخش نمایشگاهی آن، به مدت یک‌هفته کتاب‌های 47 ناشر را با تخفیف‌های 10 و 20 درصدی ارایه می‌‌کند.
افتخاری با ابراز تاسف از این‌که چنین مسایل و توجهاتی در کشور ما کم‌رنگ است، توضیح داد: برنامه‌ریزی برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی امری لازم و ضروری است زیرا هر نوع برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری امروز، فردا به بار خواهد نشست و بی توجهی به این مساله، صدمات غیرقابل بازگشتی خواهد داشت.
وی از مراکز فرهنگی‌هنری به عنوان مکان‌هایی که قابلیت اجرای برنامه‌های متنوع برای امور مربوط به کودک و خانواده به ویژه در حوزه‌ی کتاب را دارند، یاد کرد و گفت: برای این‌که کتاب کودک در سبد خانواده باشد مراکز کانون، فرهنگسراها و دیگر دستگاه‌های متولی همچون وزارت ارشاد و شهرداری‌ها باید توجه لازم را نشان دهند و در این عرصه فعال باشند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، درباره‌ی نقش مجلس در این خصوص بیان کرد: مجلس می‌تواند در خصوص تامین بودجه‌ی لازم در این حوزه کمک کند یا با حمایت‌های فرهنگی، مسوولان مربوطه را هدایت کند تا در این راستا حرکت کنند.