در انتقال مفاهیم انقلابی به کودکان موفق بوده‌ایم

محمدرضا اصلانی، اعتقاد دارد که بعد از انقلاب، در ادبیات کودکان و نوجوانان ایران جهشی پدید آمد که به‌سرعت شاهد رشد کمی و کیفی در آن بوده‌ایم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نویسنده‌ی آثار تاریخی که در زمینه‌های انقلاب و دفاع مقدس نیز برای نوجوان آثاری خلق کرده، با اشاره به دشواری‌های نقل مطالب و وقایع تاریخی مانند پیروزی مردم بر رژیم شاهنشاهی در سال 57 می‌گوید: کودکان و نوجوانان عادت ندارند به منابع و مبادی فقهی و تاریخی مراجعه کنند، چراکه نه قابلیتش را دارند و نه عادتش را. منتها این منابع از طریق نشریات و رسانه‌های دیگر مانند کتاب‌های درسی و غیردرسی و ادبیات کودکان به آن‌ها منتقل می‌شود.

او درباره‌ی رشد ادبیات کودکان بعد از انقلاب هم متذکر می‌شود که بعد از انقلاب جهشی فکری در تمام اقشار جامعه خصوصا کودکان و نوجوانان پدید آمد و باعث شد توجه آن‌ها به این منابع تاریخی معطوف شود. از طرفی هم بعد از انقلاب ادبیات کودک و نوجوان ما که نهادی نوپا بود به سرعت رشد پیدا کرد و این رشد بدون فاصله ادامه داشته است و هنوز هم شاهدیم که نویسندگان ما در این عرصه فعال اند و روزبه‌روز هم به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

اصلانی در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان که به عنوان یکی از برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد گرامی‌داشت دهه‌ی فجر برگزار می‌شود، می‌گوید: اگر قبلا هر نویسنده‌ی کودک و نوجوان پنج یا شش اثر داشت الان دیگر به آن صورت نیست و کار نویسندگان این حوزه به پنجاه و صد عنوان هم می‌رسد. پس به طور عمومی می‌شود گفت که هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی جهشی در ادبیات کودک و نوجوان پدید آمده است.

هرچند او به عدم توازن گروه سنی اشاره می‌کند اما تاکید دارد نویسندگانی که منحصرا برای خردسالان و کودکان در زمینه‌ی ادبیات تاریخی و وقایعی چون انقلاب می‌نویسند کم داریم و اکثر کسانی که برای خردسالان کار می‌کنند کسانی هستند که در رزومه‌شان کار برای بزرگ‌سالان هم وجود دارد. کار برای خردسالان، تخصص بسیار بالایی می‌خواهد که این نویسندگان به دست آورده‌اند.

او می‌گوید: خیلی از مفاهیم دینی، انقلابی و تاریخی را نمی‌توانیم به صورت مستقیم به کودکان از این طریق آموزش دهیم و به آنها منتقل کنیم، منتها در ادبیات ما، در قصه‌ها، در ژانرهای مختلف ادبی و اشعار کودک می‌توانیم این‌ها را به صورت مفهومی و غیرمستقیم به بچه‌ها بگوییم.

این رمان‌نویس عرصه‌ی نوجوانان حاصل زحمات نویسندگان انقلابی را قابل دفاع می‌داند و می‌گوید: اگر نگرشی اجمالی در کار نویسندگان کودک و نوجوان بعد از انقلاب داشته باشیم می‌بینیم که این کار را انجام دادند و از عهده‌ی این مهم برآمدند.

امسال هم‌زمان با جشن‌های گرامی‌داشت دهه‌ی فجر در سراسر کشور، هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان نیز در قالب نمایشگاه تخصصی کتاب و نیز مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان از 18 تا 24 بهمن به میزبانی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.