خلاقیت، رمز انتقال وقایع تاریخ انقلاب به کودکان است

ابراهیم حسن‌بیگی در مورد نحوه‌ی انتقال مفاهیم و روی‌دادهای مهم تاریخی مانند انقلاب اسلامی به کودکان و خردسالان، اعتقاد دارد که این کار، هنری و ارزشی است و هنرمند با خلاقیت، تجربه و توانش و البته با تکیه به مستندات تاریخی داستانش را می‌نویسد و از تخیل هم به عنوان مبنای اصلی کار خودش استفاده می‌کند.

این نویسنده‌ که خود آثاری در حوزه‌ی انقلاب و دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان دارد، در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با اشاره به رشد چشم‌گیر آثار در حوزه‌ی وقایع تاریخی و مذهبی می‌گوید: پیش از انقلاب تعداد کمی از بازنویسی و بازسازی داستان‌های تاریخی و صدر اسلام داشتیم که بعد از انقلاب این نمونه‌ها در حوزه‌ی کودکان و بزرگ‌سالان بسیار بیشتر شد.
حسن‌بیگی در مورد تجربه‌های انتقال وقایع تاریخی در قالب ادبیات، تصریح می‌کند: من رمان‌های "محمد" و  "قدیس" را که در مورد حضرت علی (ع) است، برای بزرگ‌سالان نوشته‌ام. به عنوان نمونه‌ می‌شود به داستان‌هایی که راجع به عاشورا و وقایع کربلا نوشته شده یا کارهایی که راجع به سورنا و ایران باستان نوشته شده است نیز اشاره کرد.
او می‌گوید: پدید آمدن همین آثار نشان می‌دهد که این کار شدنی است، ولی ضعف و قوتش هم در آن وجود دارد. هر چه نویسنده توان‌مندتر باشد و هرچه مستندات تاریخی‌اش بهتر و بیشتر باشد در کار موفق‌تر است.
امسال در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، در بخش نمایشگاهی، غرفه‌ی ویژه‌ای به آثار ناشران در حوزه‌ی ادبیات و کتاب با موضوع انقلاب اسلامی برای کودکان برپا می‌شود.
پدیدآورنده‌ی کتاب‌های "پرستوها" و "گلستان در آتش"، می‌گوید: نویسنده می‌تواند بین آن بخش از حوادث یا شخصیت‌های تاریخی که نقش موثری در تاریخ داشته‌اند و قابلیت الگو شدن برای بچه‌ها را نیز دارند دست به انتخاب بزند، چراکه تاریخ سرشار از حوادث و روی‌دادهای مختلف و شخصیت‌های متفاوت است. آن بخشی می‌تواند دست‌مایه‌ی کار قرار بگیرد که برای دانستن بچه‌ها مفید است.
حسن‌بیگی معتقد است که کیفیت و گیرایی داستان و تصاویری که تصویرگر برای آثار تاریخی مانند وقایع انقلاب اسلامی انتخاب می‌کند، از عوامل مهم ایجاد جذابیت برای کودکان است که باید به آن توجه ویژه داشت.
هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، به عنوان یکی از برنامه‌های کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر انقلاب اسلامی، از 18 تا 24 بهمن‌ماه در قالب بخش‌های نمایشگاهی، اهدای جایزه‌ی کتاب‌سال و میزگردهای تخصصی و برنامه‌های نمایش فیلم و تئاتر، در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در حجاب تهران برپا می‌شود.