ترویج کتاب، وظیفه‌ی اجتماعی رسانه‌هاست

یک نویسنده و فعال در حوزه‌ی فرهنگی کودکان و نوجوانان تصریح می‌کند که ضروری است رسانه‌ها ترویج کتاب‌خوانی را یک فعالیت اجتماعی قلمداد کنند و شبیه به بحران اجتماعی به آن نگاه کنند.

محسن هجری نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار، نقش رسانه‌ها در ترویج کتاب‌خوانی را مهم می‌داند و معتقد است رسانه‌ها و روزنامه‌هایی که تنها بخشی از برنامه‌ها یا صفحات خود را به کتاب و کتاب‌خوانی اختصاص می‌دهد لازم است تغییر شیوه دهند و بحران کتاب‌خوانی را یک مساله‌ی اجتماعی ببینند و از این پس وظیفه‌ی اجتماعی خود را در قبال کتاب انجام دهند.
بر اساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل، دبیر سابق انجمن نویسندگان کودک و نوجوان معتقد است اگرچه برخی رسانه‌ها همچون خبرگزاری کتاب به طور اختصاصی به مساله‌ی کتاب می‌پردازند اما بایستی توجه داشت که رسانه‌های دیگر نباید به کتاب، مانند یک کالای لوکس نگاه کنند و کاربرد آن در تنوع‌بخشی زندگی را پررنگ کنند بلکه کتاب باید دغدغه‌ی اجتماعی اهالی رسانه باشد.
این منتقد و فعال فرهنگی در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، راه دیگر ترویج کتاب‌خوانی را افزایش نمایشگاه‌های عرضه‌ی کتاب می‌داند. اتفاقی که امسال از 18 تا 24 بهمن‌ماه در سالن نمایشگاهی کانون در خیابان حجاب تهران صورت می‌گیرد.
او اعتقاد دارد که راه ورود کتاب به خانواده‌های امروزی که همواره با مشغله‌هایی درگیر هستند و امکان حضور در کتاب‌فروشی‌ها را ندارند، برگزاری نمایشگاه‌هایی است که در آن‌ها کودکان و نوجوانان در کنار بزرگ‌سالان دست به انتخاب کتاب بزنند و در این میان از مشاوره‌ی والدین‌شان هم استفاده کنند.
او در پاسخ به این سوال که شیوه‌ی صحیح انتخاب کتاب مناسب برای کودکان چیست، می‌گوید: فکر می‌کنم کتاب به دو شیوه می‌تواند برای کودکان انتخاب شود. نخست مطالعه‌ی کتاب و راه دوم استفاده از نگاه منتقدان. زمانی که یک منتقد اجزای کتاب را کالبدشکافی می‌کند، این امکان را به هرکسی می‌دهد تا کتاب مناسب‌تری را انتخاب و خریداری کند.
هجری که خود چندین رمان برای نوجوانان نوشته و در حوزه‌ی نظری ادبیات کودک و نوجوان نیز مقالات فراوانی دارد، می‌افزاید که والدین امروز هم می‌توانند از این شیوه‌ها، یعنی مطالعه و نظر منتقدان حرفه‌ای، برای انتخاب کتاب بهتر برای فرزندان‌شان استفاده کنند.
هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان از 18 تا 24 بهمن برگزار می‌شود، و روز 20 بهمن‌ماه طی مراسمی به برترین کتاب‌های منتشرشده در حوزه‌های مختلف کودک و نوجوان جایزه می‌دهد. در بخش جنبی این جشنواره نیز همه‌روزه نمایشگاه کتابی با حضور بیش از 40 ناشر تخصصی کتاب کودک و نوجوان برپا می‌شود.