قالب کتاب کودک و نوجوان در 10سال آینده تغییر خواهد کرد

یک نویسنده و روزنامه‌نگار معتقد است که در ده سال آینده آن‌چه که ما امروز به عنوان کتاب کودک و نوجوان می‌شناسیم اغلب در قالب سایر محصولات فرهنگی برای این گروه سنی عرضه خواهد شد.

سیدعلی کاشفی خوانساری سردبیر مجلات "شهرزاد" و "کتاب فصل کودک و نوجوان" در حاشیه‌ی برگزاری هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان در تهران افزود: اسباب‌بازی‌ها، پوسترها و بازی‌های رایانه‌ای در آینده جای کتاب‌های کاغذی را خواهند گرفت و تعاملی نزدیک با کتاب‌های صوتی و دیجیتالی خواهند داشت.
وی در گقت‌و‌گو با اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ارزیابی وضعیت کتاب‌های کودک و نوجوان در سال‌های آینده، می‌گوید: دولت تا ده سال آینده حضور پررنگ خود در عرصه‌ی کتاب کودک را نخواهد داشت و نهادهای دولتی نیز به اجبار یا اختیار، از حوزه‌هایی که قانونا به ایشان ارتباط نخواهد یافت فاصله می‌گیرند.
این نویسنده و پژوهش‌گر که این‌روزها سردبیری فصل‌نامه‌ی "نقد کتاب کودک و نوجوان" را برعهده گرفته است، مشکلات اقتصادی را دلیل فاصله‌گیری نهادها و ناشران دولتی از فضای کتاب کودک و نوجوان می‌داند، تا جایی که آن‌ها برای ادامه‌ی فعالیت خود نیازمند بازنگری در خواسته‌ها و ذائقه‌ی واقعی مخاطبان‌شان هستند و بایستی به ذائقه‌ی بازار نیز توجه کنند.
او تغییر و تحولات آینده را گاه مثبت و گاه منفی ارزیابی می‌کند. کاشفی می‌گوید: بی‌تردید در سال‌های آینده کتاب کودک ایران پیوند جدی‌تری با کتاب کودک جهان خواهد داشت و در عرصه‌ی خرید و فروش کتاب با جهان تعامل بهتری ایجاد خواهیم کرد. اما از سویی تیراژ کتاب محدود شده و بایستی نگران محدود شدن کتاب‌های چاپی و کاغذی بود.
این نویسنده و شاعر که خود تجربه‌ی نشر کتاب و نیز خرید و فروش کپی‌‌رایت کتاب کودک و نوجوان ایران با ناشران خارجی را دارد، در ادامه عنوان می‌کند: گمان می‌کنم کار اقتصادی نشر تا چند سال آینده به بنگاه‌های بزرگ و چندمنظوره محدود شود و نهادهای مدنی و تشکل‌ها به ایفای نقش جدی در این زمینه بپردازند.
کاشفی خوانساری البته تاکید دارد که تحولی که باعث نگرانی ما خواهد بود، تغییر شکل سنتی کتاب است: اگرچه تولید محتوای ادبی در قالب‌های جدید به حیات خود ادامه خواهد داد اما کتاب چاپی قطعا ظهور و نمود کم‌تری خواهد داشت.
هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان و نمایشگاه تخصصی یک‌هفته‌ای که در حاشیه‌ی آن برگزار می‌شود، امسال در ایام دهه‌ی فجر و به میزبانی کانون در خیابان حجاب تهران از 18 تا 24 بهمن از 9 صبح تا 7 بعدازظهر پذیرای خانواده‌ها و دانش‌آموزان و عموم علاقه‌مندان است.
برگزیدگان این جشنواره نیز که شامل آثار منتشر شده در دو سال گذشته هستند، در ده بخش مجزا در روز 20 بهمن معرفی و تقدیر می‌شوند.