کودک کتاب‌خوان، شهروند سالم، جامعه‌ی مترقی

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار توجه مسوولان مربوطه در حوزه‌ی کودکان به اهمیت نقش کتاب در دوران کودکی شده و تصریح کرد که گسترش فرهنگ کتاب کودک به ایجاد شهروندانی سالم و جامعه‌ای مترقی می‌انجامد.

عبدالرضا عزیزی در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره و نمایشگاه کتاب کودک و نوجوان، در گفت‌وگویی، دوران کودکی را مقطعی از زندگی انسان دانست که شخصیت او را شکل می‌دهد و با مهم توصیف کردن این برهه از زندگی آدمی، گفت: توجه به کودک، ‌توجه به شکل‌گیری جامعه‌ای سالم از نظر روحی و جسمی است و هرچه‌قدر کودک بیشتر و بهتر در معرض تربیت و آموزش هدفمند قرار بگیرد، در آینده شهروندی مفیدتر برای جامعه‌اش خواهد شد.
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدگاه ائمه اطهار، دانشمندان و روان‌شناسان نسبت به نقش و جایگاه پراهمیت دوران کودکی، ‌تصریح کرد: بزرگان و صاحب‌نظران معتقدند شخصیت انسان از دوران کودکی او شکل می‌گیرد؛ حتی برخی روان‌شناسان می‌گویند شخصیت کودک از دوران جنینی ساخته می‌شود و تربیت و آموزش او از این مرحله آغاز می‌شود.
وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این دوران باید کودک را در معرض آموزش‌های مناسب قرار داد و چه آموزشی بهتر از کتاب‌؛ لذا باید فرهنگ کتاب کودک توسط برنامه‌های مختلف و متعدد برای خانواده‌ها تبیین شود تا به تدریج شاهد نهادینه شدن آن در مسوولان، خانواده‌ها و کودکان باشیم.
این نماینده مجلس تاکید کرد که اگر می‌خواهیم در آینده جامعه‌ای با شهروندان درجه یک داشته باشیم، باید از کودکی روی این موضوع سرمایه‌گذاری کرد؛ مثلا برای داشتن افرادی قانونمدار، لازم است کتاب‌هایی که حاوی اصول و قوانین به زبان کودکانه است، در اختیار وی قرار گیرد و او در اطراف خود با این موضوع درگیر باشد.
عزیزی نتیجه توجه به کتاب‌خوانی در دوران کودکی را کاهش قابل ملاحظه مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: جامعه‌ی مترقی از شهروندان سالم به وجود می‌آید و شهروندان سالم نیز کسانی نیستند جز آنها که از کودکی در معرض انواع محتواهای مفید و ضروری از طریق کتاب و دیگر رسانه‌ها و ابزارها قرار گرفته‌اند.
این نماینده که هم‌زمان با برپایی نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در خیابان حجاب تهران سخن می‌گفت، به نقش نهادهای قانون‌گذار نیز اشاره داشت و بر آن تاکید کرد.
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس خواستار توجه مسوولان مربوطه در حوزه‌ی کودک به اهمیت نقش کتاب در دوران کودکی شد و درباره‌ی هم‌افزایی مجلس در این خصوص گفت که مجلس می‌تواند با ارایه‌ی حمایت‌های مالی، معنوی، برنامه‌ای و ... دستگاه‌ها و مسوولان حوزه‌ی کودک را یاری دهد؛ ضمن آن‌که اگر در حوزه‌ای دچار نقص و کمبود قوانین بودند، به آنها کمک‌رسانی کند.