بدون «تبلیغ»، کتاب خوب به دست بچه‌ها نمی‌رسد

محمد مسلمی، بازیگر تئاتر و عضو گروه نمایشی «فتلیه» می‌گوید یکی از دلایل پایین بودن سرانه‌ی مطالعه‌ی کودکان در ایران بحث تبلیغات است؛ مردم ما اطلاع ندارند چه کتاب‌ها و آثاری برای کودکان تولید شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بازیگر که در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان سخن می‌گفت، عقیده دارد که این بی‌توجهی به تبلیغ، از اشکالات جدی صنعت نشر، و خصوصا ایراد کار خود کانون هم هست؛ چراکه علی‌رغم داشتن آثار فاخر، هیچ‌وقت برای تبلیغ تولیداتش سرمایه‌گذاری نمی‌کند تا مخاطبان جذابیت آن‌ها را ببینند. کانون هم کتاب‌ها و آثار خوبش را در کتاب‌خانه‌ها بایگانی می‌کند و بچه‌ها خبر ندارند که چه کتاب‌های تازه‌ای آمده و برای تهیه‌ی آن‌ها باید چه کار کنند.
به گفته‌ی این بازیگر عرصه‌ی نمایش کودکان، در دنیای امروز برای فروش هر محصولی که برای خوراک کودکان تولید می‌شود تبلیغات زیادی می‌شود: مردم ما در مورد برنامه‌های کانون یا جاهای فرهنگی‌هنری مرتبط با کودک، به اطلاع‌رسانی نیاز دارند. آن‌ها باید بدانند چه کارهایی وجود دارد و بچه‌ها با جذابیت قصه‌ها، اشعار، نمایش‌ها و اسباب‌بازی‌های کانون آشنا شوند. اما هنوز روی این‌ تولیدات تبلیغ نمی‌شود و بعد به این سوال می‌رسیم که چرا مردم کتاب نمی‌خوانند؟
او به رسانه‌ها هم اشاره کرده و می‌پرسد: هم‌اکنون چند برنامه‌ی تلوزیونی داریم که به تبلیغ کتاب بپردازند؟ تا به حال شده‌ است کتابی برای بچه‌ها تبلیغ کنند؟ تمام محصولات مضری که وجود دارد، تبلیغ می‌شود اما کو تبلیغ برای کتاب؟ در همه‌ی زمینه‌های فرهنگی‌هنری این‌طور است: من بارها گفته‌ام که کانون کارهای بسیار فاخری دارد، این‌همه محصولات تصویری دارد ولی چرا کارتون‌های خارجی همه‌ی بازار را گرفته است؟ چون کسی نمی‌داند کانون چه آثاری دارد. به نظر من کانون باید در تلویزیون باکس داشته باشد و محصولاتش را هفتگی به بچه‌ها معرفی کند.
بر اساس این گزارش هرچند تحقق این گفته‌ی مسلمی نیاز به همراهی جدی و با برنامه مدیران سازمان صداوسیما هم دارد، اما در همین ایام جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان، در یک همکاری دوجانبه از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، بنرهای تبلیغاتی جشنواره و نمایشگاه کتاب در سطح پایتخت نصب شده که می‌تواند سرمنشا همکاری سازمان‌ها و نهادهای دیگر در زمینه‌ی کتاب و محصولات کودکان باشد.
امسال 40 ناشر در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان آثار خود را در نمایشگاهی به مدت یک‌هفته از 18 تا 24 بهمن عرضه کرده‌اند که همه‌روزه برای خانواده‌ها و مدارس و دانش‌آموزان و عموم علاقه‌مندان کتاب کودک و نوجوان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران دایر است.
بر همین اساس, بازیگر برنامه‌ی تلویزیونی گروه «فتلیه» معتقد است که مردم باید توجه داشته باشند که بچه‌های ما در خطرند و موبایل، تبلت و دیگر اتفاقات این‌روزها علیه بچه‌ها است. او می‌گوید که در این زمینه متاسفانه کسی هم به داد بچه‌ها نمی‌رسد. ما هم در زمینه‌ی کودک زیاد کار نکرده‌ایم و مشکل اساسی‌مان همین است.
این بازیگر تصریح می‌کند که برای رفع مشکلات فرهنگی، و اجتماعی مثل اعتیاد، ترافیک و غیره باید روی بچه‌ها کار شود. پدر و مادرها به فکر بچه‌ها باشند، بچه‌ها هم باید به فکر خودشان باشند، و با کتاب‌خواندن و استفاده از محصولات خوب فرهنگی و علمی گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند.