شرایط ادبیات کودک و نوجوان مناسب نیست

دبیر نشست‌های تخصصی جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان معتقد است که نتایج مطالعه، تولید کتاب و آمارهای کتاب‌خوانی مطلوب نیست، و تیراژ کتاب‌ها به‌قدری پایین آمده که در این حوزه با بحران مواجه هستیم.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حسین بکایی در نشست بررسی وضعیت کنونی کتاب کودک و نوجوان و چشم انداز آینده‌ی آن، گفت: برآیند شرایط کنونی ادبیات کودک و نوجوان مطلوب نیست؛ نتایج مطالعه، تولید کتاب و آمارهای کتاب‌خوانی مطلوب نیست، و با این‌که جمعیت و تعداد باسوادها زیاد است، اما شرایط بحرانی است.
وی خاطرنشان کرد: هرچند برای نویسندگان جوان، فرصت تجربه و کارهای جدید وجود دارد. اما فضای آسانی پیش روی آن‌ها نیست و باید تلاش مضاعفی داشته باشند. شرایط عمومی کشور در حال تغییر است و امیدوارم شرایط صنعت نشر هم تغییر کند.
این مترجم و نویسنده در ادامه‌ی سخنانش تاکید کرد که به لحاظ تاریخی شرایط ویژ‌ه‌ای پیش روی ماست و دولت تصمیم گرفته دست خود را از پشت ادبیات کودک بردارد. عده‌ای معتقدند در این شرایط ادبیات کودک باید روی پای خود بایستد، ولی مساله‌ی اساسی، برقراری ارتباط میان نویسنده و مخاطب و همزبانی آن‌هاست.
وی با اشاره به این‌که کشور ایران واحدی فرهنگی است، به لزوم پاسداشت از زبان و فرهنگ از سوی نویسندگان اشاره کرد و گفت: هر کشوری حول چیزی جمع شده است. به عنوان مثال کشور پاکستان براساس دین اسلام شکل گرفته و مسلمانان جدا شده از هند، تبدیل به کشور پاکستان شده‌اند. ما پیرامون زبان و فرهنگ ایرانی جمع شده‌ایم. فرهنگ ایرانی و زبان پارسی ما را به هم پیوند می‌دهد و ما متولیان و وارثان زبان فارسی هستیم.
این نشست در حاشیه‌ی هفدهمین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوان با شرکت فریدون عموزاده‌ خلیلی، رودابه حمزه‌ای، حدیث لزر غلامی و مریم محمدخانی برگزار شد.
در همین‌حال، جمعی از شاعران، نویسندگان و روزنامه‌نگاران نیز در ادامه‌ی سخنان حاضران، با طرح سوالاتی در بحث شرکت کردند.