آموزش در کودکی، حذف جریمه تخلف در بزرگ‌سالی

برنامه‌ریزی برای کودکان و در حوزه‌ی دوران کودکی ما را از ابتلا به بسیاری از مشکلات و نابسامانی‌هایی که در هر عصری شکل خاص خود را دارد، محفوظ و واکسینه می‌کند.

فرهاد حسن‌زاده با حضور در «قطار کودکی» که در اولین روز هفته‌ی ملی کودک همراه با دانش‌آموزان به استان البرز سفر کرد، در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون گفت: سرنوشت هر جامعه‌ای را انسان‌های آن جامعه می‌سازند و انسان‌های هر جامعه متاثر از نوع تربیت و نگاهی که در دوران کودکی آنان شده و می‌شود، پرورش می‌یابند.
نویسنده‌ی رمان «هستی» تاکید کرد: بسیاری از مشکلات فعلی جامعه‌ی ما، مثل مشکلات محیط زیستی ریشه در دوران کودکی‌مان دارد. اگر ما از کودکی می‌آموختیم به محیط اطراف خود عشق بورزیم و با دیگران مهربان باشیم، مسایلی مثل قانون‌مندی که امروز در بسیاری از جاها مجبوریم آن را به زور جریمه کردن و امثال آن تامین کنیم، خود به خود و به صورت خودجوش تامین می‌شد.
وی با تاکید بر کم‌کاری جامعه در این زمینه تصریح کرد: هفته‌ی ملی کودک بهانه‌ای است برای این‌که توجه جامعه به حقوق و مسایل کودکان جلب شود و همه‌ی آنان که با ذهن و روان کودکان و نوجوانان سر و کار دارند مسوولانه در این زمینه وارد شوند. من به عنوان یک نویسنده و دیگری به عنوان نماینده‌ی یک رسانه و آن یکی به عنوان مدیرکل وزارت‌خانه‌‌ای، همه و همه در این زمینه باید با جدیت و دور از شعار کار کنیم.
گرامی‌داشت هفته‌ی ملی کودک با شعار «دنیا با لبخند کودکان زیباست» هرروز با یک موضوع ویژه از 15 تا 21 مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیابان حجاب برگزار می‌شود و روز دوم آن به نام «کودک، هنر و میراث فرهنگی» اختصاص دارد.
برنامه‌های این هفته حاصل مجموعه ‌نشست‌های برنامه‌ریزی شورای سیاست‌گذاری است که در آن نمایندگان وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هایی چون آموزش و پرورش، بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی، حفاظت از محیط زیست، راهنمایی و رانندگی و شهرداری و... حضور داشته‌اند.
اجرای تئاتر، نمایش فیلم، اجرای فراخوان جمع‌آوری کتاب‌ها و وسایل کمک‌آموزشی برای راه‌اندازی و تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس روستایی و نیز نمایشگاه یک‌هفته‌ای دست‌آوردهای نهادی مرتبط با حوزه‌ی کودکان در کنار غرفه‌های هنری مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله برنامه‌های این رویداد هستند.
در همین حال، در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز با محوریت کانون و با همکاری دیگر سازمان‌ها و اداره‌های کل، برنامه‌های متنوعی برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان در حال برگزاری است.