وزارت کشور منشور ملی کودک را تدوین می‌کند

رییس اداره‌ی سرمایه‌ی اجتماعی و امور فرهنگی در سبک زندگی وزارت کشور از تدوین منشور کودک به عنوان سند ملی و برنامه‌ی عمل دستگاه‌های مختلف خبر داد.

حسین کوچکیان‌فرد در آستانه‌ی «هفته‌ی ملی کودک» با اشاره به ضرورت تامین امنیت اجتماعی کودکان و نوجوانان گفت که اداره‌ی متبوعش با همکاری دستگاه‌های مسوول در زمینه‌ی کودکان، منشور کودک را به عنوان برنامه‌ی عمل دستگاه‌ها در دست تهیه دارد و از دستگاه‌های مختلفی مثل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری خواسته تا این سند را هر چه سریع‌تر تهیه کنند تا بر مبنای آن حیات سالم برای کودکان معیار جامعه شود.
این مقام مسوول در وزارت کشور در تشریح این سند ملی گفت: استاندارد برای حیات سالم کودک باید طی سندی تهیه و تبدیل به برنامه‌ی عمل شود و بعد شاخص‌هایی از این سند استخراج گردد؛ برای مثال در زمینه‌ی نیاز کودکان به آموزش‌های راهنمایی و رانندگی، از پلیس راهنمایی‌ و رانندگی درخواست خواهیم کرد که این آموزش‌ها را در برنامه‌هایشان بگنجانند یا از شهرداری‌ها خواهیم خواست تا شهرک‌هایی برای آموزش راهنمایی ‌و رانندگی کودکان بسازند.
وی همچنین به بحث حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و توضیح داد که بعد از مشخص شدن جایگاه کودکان در این بحث، از دستگاه‌های مربوطه مثل سازمان حفاظت از محیط زیست یا آموزش‌ و پرورش می‌خواهیم این‌ مبحث را جزو آموزش‌هایشان قرار بدهند.
کوچکیان‌فرد نبود این منشور ملی را ضعفی دانست که به‌زودی با نیازسنجی از دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، تهیه و بندهای آن عملیاتی خواهد شد.
رییس اداره‌ی سرمایه‌ی اجتماعی و امور فرهنگی در سبک زندگی وزارت کشور با اشاره به سن زیر 18 سال به عنوان تعریف جهانی کودک که وزارت کشور نیز آن را پذیرفته است، گفت: برنامه‌های وزارت کشور برای کودکان بیشتر با رویکرد کاهش آسیب‌های اجتماعی است و این نهاد سعی دارد مشکلات کودکان را رفع و زمینه‌ی تربیت کودکانی بالنده و سالم را به عنوان آینده‌سازان کشور، فراهم کند.
وی که درباره‌ی فعالیت‌های وزارت کشور برای برپایی هفته‌ی ملی کودک به ابلاغیه‌ای اشاره کرد که طبق آن، در تمامی استان‌ها با محوریت کانون پرورش فکری، اداره‌کل‌ها و سازمان‌ها برنامه‌های هماهنگی برای این رویداد برگزار خواهند کرد. او همچنین ادامه داد: وزارت کشور یک کارگروه تخصصی فرهنگی ‌و اجتماعی دارد که در تمامی استان‌ها از ترکیب اعضای دستگاه‌های فعال در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تشکیل می‌شود. بر همین اساس، این مدیریت از اعضای این کارگروه خواسته تا برگزاری مراسم هفته‌ی ملی کودک را با هماهنگی بین‌ دستگاهی بررسی و اجرا کنند.
وی گفت که هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک، از مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دعوت خواهد شد تا در جلسه‌ی این شورا حضور یافته و ضمن ارایه‌ی برنامه‌های مدون، توقعاتی را که از دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی کشور دارد، مطرح کند.
هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر، با شرکت نزدیک به 30 وزارت‌خانه و سازمان دولتی در کنار جمعی از تشکل‌های مردم‌نهاد مرتبط به حوزه‌ی کودکان و نوجوانان، در سراسر ایران برنامه‌هایی ویژه را برگزار می‌کند.
کوچکیان‌فرد گفت که با توجه به سیاست وزارت کشور در کاهش آسیب‌های اجتماعی کودکان، گروه‌های خاص را جزو گروه‌های هدف‌مان قرار داده‌ و سعی کرده‌ایم این برنامه‌ها را برای این گروه‌های خاص مثل کانون‌های اصلاح ‌و تربیت اجرا کنیم.
کودکان تحت پوشش کمیته‌ی امداد و سازمان بهزیستی‌ یا‌ کودکان ناتوان جسمی و ذهنی، از دیگر گروه‌های هدف این برنامه‌ها هستند.
وی ادامه داد که از آن‌جا که یکی سرفصل‌های فعالیت‌های این هفته، برنامه‌های خانواده‌محور است، لذا سعی داریم در سطح استان‌ها از طریق سازمان تبلیغات اسلامی و سایر دستگاه‌های فعال در حوزه‌ی خانواده، برنامه‌هایی ویژه با رویکردی خانواده‌محور اجرا کنیم.
وی در این زمینه توضیح داد که مثلا وزارت ارشاد یا موزه‌ها در صورت امکان تخفیف‌هایی برای سالن‌های نمایش و محیط‌های فرهنگی ارایه خواهند کرد تا کودکان با خانواده‌شان از آن استفاده کنند.
امسال سازمان‌هایی مانند گردش‌گری و میراث فرهنگی در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در ایام هفته‌ی ملی کودک، بازدید از موزه‌های این نهادها در سراسر کشور را برای کودکان رایگان اعلام کرده‌اند.
همچنین آیین روز جهانی کودک در 16 مهرماه درحالی برگزار خواهد شد که تمامی روزهای هفته‌ی ملی کودک بر اساس سرفصل‌هایی چون کتاب‌خوانی، خانواده، رسانه، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، بازی و سرگرمی و... نام‌گذاری شده است.