قوانین راهنمایی و رانندگی در کتاب‌های درسی گنجانده شود

معاون پلیس راهور تهران بزرگ، به آموزش‌ و پرورش پیشنهاد کرد که آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را جزو دروس اصلی در مدارس ابتدایی قرار دهد.

سرهنگ مراد مرادی، می‌گوید باید کودکانی را که در آینده رانندگی می‌کنند، عابرند، در اجتماع زندگی می‌کنند، و با عبور و مرور سروکار دارند از کودکی آموزش بدهیم تا شاهد تحولی در فرهنگ ترافیکی در کشور باشیم.
این مقام مسوول در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون می‌گوید در تشریح اهمیت کودکان برای پلیس راهور می‌گوید که کودکان از دو جهت برای ما حائر اهمیت‌اند؛ اولا چون جزو آسیب‌پذیرترین گروه‌های کاربران ترافیکی‌اند و در تصادفات صدمات جانی به این عزیزان سنگین‌تر است. دوماً اگر قرار بر نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیکی باشد هر قدر که کودکان، بیشتر جامعه‌ی هدف ما باشند بهتر عمل کرده‌ایم.
سرهنگ مرادی که مسوولیت معاونت آموزش، فرهنگ ترافیک و اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران را بزرگ به عهده دارد، به هفته‌ی ملی کودک که از 15 تا 21 مهرماه برگزار خواهد شد اشاره و برگزاری «همیاران پلیس راهنمایی و رانندگی» را از مهم‌ترین برنامه‌های این نهاد در این ایام عنوان می‌کند: در این طرح ما کودکان را به عضویت پلیس در می‌آوریم و به آن‌ها، به عنوان مبلغان کوچک، کارت و لباس همیار پلیس می‌دهیم، تا از سنین پایین در رعایت قوانین و مقررات را‌هنمایی نقش داشته باشند. موضوع دوم آموزش ضروریات مقررات عبورومرور به کودکان است. افسران کارشناس ما با حضور در مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها قوانین راهنمایی‌ورانندگی را با زبان مناسب سن کودکان به این عزیزان آموزش می‌دهند.
اهدای شاخ یکی دیگر از برنامه‌های ما است. نمایشگاه‌هایی داریم، تیاتر عروسکی در قالب مفاهیم ترافیکی اجرا می‌کنیم، و تیزرهایی مثل سیا ساکتی به نمایش می‌گذاریم تا دانش‌آموزان را در رعایت قوانین و مقررات تشویق کنیم. مسابقه‌ای هم در قالب نقاشی و انشا با موضوع پلیس راهنمایی ‌و رانندگی و کودک داریم که به حمدالله با هم‌آهنگی‌هایی که با آموزش‌ و پرورش داشتیم اجرا خواهد شد. در نهایت هدف ما این است که سلامت و ایمنی کودک و ارتقای فرهنگی ترافیکی آن‌ها را به‌طور ویژه دنبال کنیم.
وی در همین‌حال توضیح می‌دهد که این برنامه‌ها موقتی و مناسبتی نیست، و در طول سال جریان دارد. احداث پارک‌های ترافیک برای کودکان؛ یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها در طی سال است: در این طرح پلیس راهور با هماهنگی با شهرداری‌های مناطق مختلف تهران پارک‌های ترافیک را مخصوص آموزش قوانین‌ومقررات به کودکان احداث کرده‌است.
مرادی توضیح می‌دهد که این پارک‌ها مثل یک شهر هستند، افسر ما هم در آن‌ها حضور دارد و قوانین را به صورت عملی به کودکان ابتدایی آموزش می‌دهد.
معاون آموزش، فرهنگ ترافیک و اطلاع‌رسانی پلیس راهبر تهران در بخش آموزش تئوریک به کودکان نیز می‌افزاید: در یک رویکرد استراتژیک، کارشناسان ما در مدارس حضوری مستمر دارند و مقررات را به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند.
او تصریح می‌کند که پلیس راهور طی چند سال اخیر با آموزش ‌و پرورش تهران و کانون پرورش فکری کودکان‌ و نوجوانان ارتباط و همکاری تنگاتنگی داشته که در این جلسه‌ها، همه به توافق رسیده‌اند که ایمنی و سلامت کودک جزو اولویت‌های کار است.
امسال روزهای هفته‌ی ملی کودک با توجه به نیازها و مسایل این حوزه، به هفت سرفصل کلی تقسیم شده که چهارشنبه 15 مهرماه به عنوان آغازگر این هفته، به نام «کودک سلامت و ایمنی» نام‌گذاری شده است.