پرتال جامع و «آی‌پی تی‌وی» کودکان در هفته‌ی ملی کودک افتتاح می‌شود

همزمان با هفته‌ی ملی کودک، فاز اول «پرتال جامع کودک» و «آی‌پی تی‌وی» کودکان از سوی کانون افتتاح می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، علیرضا حاجیان‌زاده رییس دبیرخانه‌ی هفته‌ی کودک در نشست خبری این رویداد به خبرنگاران رسانه‌ها گفت که در فاز اول پرتال جامع کودک در بخش عکاسی و نقاشی در این هفته از 15 تا 21 مهر آغاز به کار خواهد کرد، با این‌حال پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال این پرتال جامع به صورت کامل رونمایی شود.
وی توضیح داد که کار ساخت این پرتال به اولین پرتال جامع ایرانی که به موضوع‌های مختلف کودکان می‌پردازد، از ماه‌ها قبل آغاز شده و علاوه بر کودکان، خانواده‌ها و تمامی دست‌اندرکاران این حوزه نیز مخاطب این پرتال خواهند بود.
راه‌اندازی «ای‌پی تی‌وی کودکان» توسط کانون در این هفته، خبر دیگری بود که حاجیان‌زاده آن را اعلام کرد و توضیح داد: در این شبکه‌ی اینترنتی، اطلاعات و سرگرمی‌هایی که مورد نیاز کودکان و حتی خانواده‌ها است، در کنار فیلم‌ها و دیگر محتوای ضروری و سرگرم‌کننده ارایه می‌شود.
آی‌پی تی‌وی‌ها، در واقع نوعی شبکه‌های تصویری هستد که تصاویر تلویزیونی را از طریق کابل‌های اینترنتی و مخابراتی پخش می‌کنند.
مدیرعامل کانون گفت که این تلویزیون خانگی، که فاز اول آن در هفته‌ی ملی کودک امسال رونمایی می‌شود، می‌تواند در مجامع مختلف و برنامه‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
بر اساس مصوبه‌ی شورای عالی فرهنگ عمومی کشور، از 15 تا 21 مهر به عنوان هفته‌ی ملی کودک نام‌گذاری و با حکم وزیر آموزش و پرورش، مسوولیت دبیرخانه‌ی دایمی این رویداد به عهده‌ی کانون پرورش فکری نهاده شده است.
مدیرعامل کانون در ابتدای این نشست خبری، ضمن ارایه‌ی گزارشی از روند شکل‌گیری شورای برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک، به جلسه‌های مشترکی که با سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها برگزار شده اشاره کرد، و همگرایی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و نهادهای متولی کودک و نوجوان در سراسر کشور را یکی از مهم‌ترین اهداف برپایی این هفته در قالب فعالیت گروهی سازمان‌ها و تشکل‌ها دانست.
وی در تشریخ اهداف برگزاری این هفته گفت: توجه جدی به کودکان و حوزه‌ی «کودکی» به منزله‌ی بنیادی‌ترین بخش زندگی انسانی، جلب توجه افکار عمومی جامعه و به‌ویژه خانواده‌ها نسبت به ویژگی‌ها و نیازهای فرهنگی و اجتماعی کودکان امروز و چگونگی مواجهه با این امور، و کمک به شکل‌گیری خاطره‌هایی شاد، پرشور و نشاط و جذاب و لذت‌بخش برای کودکان از اهداف دیگر طراحی و برپایی این رویداد ملی هستند.
حاجیان‌زاده در ادامه توضیح داد که نتیجه‌ی برگزاری جلسه‌های مختلف میان دستگاه، رسیدن به شعار محوری این هفته و نام‌گذاری روزهای آن بر اساس نیازهای عمده‌ی این حوزه بوده است. «دنیا با لخند کودکان زیباست» شعاری است که برنامه‌های امسال هفته‌ی ملی کودک حول محور آن طراحی شده است.
شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر برنامه‌های این هفته، به ریاست وزیر آموزش و پرورش، دبیری مدیرعامل کانون پرورش فکری و با حضور و عضویت معاونان وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هایی مثل وزارت کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهداشت، مرجع ملی حقوق کودک وزارت دادگستری، معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، سازمان‌ تبلیغات اسلامی، صداوسیما، حفاظت از محیط زیست و... در فصل تابستان جلسه‌های خود را تشکیل داده و هم‌اینک حاصل این گفت‌وگو در هفته‌ی ملی کودک رونمایی خواهد شد.
این شورا همچنین در فراخوانی از تشکل‌های مردم‌نهاد نیز دعوت کرد که در طراحی و اجرای برنامه‌های این هفته حضور داشته باشند که به گفته‌ی مجتبی دانشور، سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و دبیر اجرایی برنامه‌های «هفته ملی کودک» در این نشست خبری، بیش از 15 تشکل در این رویداد اعلام حضور کرده‌اند که شورای کتاب کودک، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، موسسه‌ی مهر گیتی، انجمن بازی و ورزش از آن جمله‌اند.
به گفته‌ی مدیرعامل کانون، بر این جمع‌بندی اعضای شورای برنامه‌ریزی این هفته، چهارشنبه 15 مهرماه روز «کودک سلامت و ایمنی»، پنج‌شنبه 16 مهرماه روز «کودک، هنر و میراث فرهنگی»، جمعه 17 مهرماه روز «کودک، خانواده و رسانه»، شنبه 18 مهرماه روز «کودک، کتاب و کتاب‌خوانی»، یک‌شنبه 19 مهرماه روز «کودک، محیط زیست و منابع طبیعی»، دوشنبه 20 مهرماه روز «کودکان دنیا، صلح و دوستی» و سه‌شنبه 21 مهرماه روز «کودک، آموزش و تربیت اسلامی» نام‌گذاری شده است.
وی تاکید کرد که سعی شده در این نام‌گذاری‌ها یک جامعیتی را در نظر بگیریم که تامین‌کننده‌ی مسایل و نیازهای کودکان و ابعاد آن باشد.
مدیرعامل کانون گفت که برنامه‌های این ایام، حاصل گفت‌وگوها و برنامه‌ریزی گروهی است، با این‌حال در کنار برنامه‌های مشترک، هر سازمان و نهاد نیز برنامه‌های اختصاصی خواهند داشت که آن برنامه‌ها نیز در جلسه‌های همین شورا مطرح شده است.
بر این اساس، حاجیان‌زاده توضیح داد که در هر یک از این روزها، نشستی تخصصی با حضور کارشناسان و مسوولان نهادهای مرتبط با این نام‌گذاری‌ها برگزار خواهد شد که جنبه‌ی علمی و تخصصی خواهد داشت.
در همین حال، در هر روز سعی می‌شود چند مقام از دستگاه‌های دولتی پاسخگو و مرتبط در این نشست‌ها و بعد از آن در بخش‌های دیگر برنامه‌ها حضور داشته باشند.

حرکت قطار کودکی از تهران
شروع هفته‌ی ملی کودک، با حرکت قطار کودکی است که با هماهنگی شرکت رجاء، قطاری از تهران به مقصد یکی از استان‌های همجوار حرکت می‌کند. در این قطار، کودکان و مربیان‌شان حضور دارند و هنرمندان و نویسندگان این حوزه نیز آن‌ها را همراهی می‌کنند. و در این سفر نیم‌روزه، با بچه‌ها گفت‌وگو و فضای شاد و بانشاطی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند.
در روز دوم این هفته، آیین گرامی‌داشت روز جهانی کودک در تهران و تمامی شهرستان‌های کشور با حضور کودکان، خانواده‌ها و مسوولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.
برگزاری نمایشگاه ارایه‌ی تواندمندی‌های دستگاه‌های مختلف دولتی (از جمله هلال‌احمر، مراتع و جنگلداری، راهنمایی و رانندگی، حفاظت از محیط زیست، شهرداری تهران، بنیاد بازی و ورزش و...) و تشکل‌ها در حوزه‌ی کودکان در خیابان حجاب تهران، برپایی موزه‌ی عروسک‌های ملل و نیز برپایی کارگاه‌های هنری و ادبی روزانه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون از دیگر برنامه‌های ثابت این ایام است.
مدیرعامل کانون توضیح که بر اساس عنوان روزهای این هفته، برنامه‌های خاصی نیز برگزار می‌شود که برگزاری برنامه‌ای با محوریت کودکان با نیازها و بیماری‌های خاص، با حضور چهره‌های هنری و فرهنگی و شخصیت‌های تلویزیونی در روز سلامت، برنامه‌هایی برای دیدار با کودکان بستری در بیمارستان‌ها و نیز بچه‌های کانون‌های اصلاح و تربیت، برنامه‌های برای کودکان آسایشگاه‌ها و خانه‌های حمایت از کودکان کار و بهزیستی از جمله‌ی این فعالیت‌های خاص است.
در همین حال، جشن‌هایی نیز برای فرزندان اتباع خارجی ساکن ایران در روز صلح و دوستی برگزار خواهد شد.
برگزاری مسابقه‌های نقاشی و عکاسی با موضوع‌های محیط‌ زیست و منابع طبیعی، در کنار اعلام رایگان‌ بودن بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور برای کودکان از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست، از دیگر برنامه‌های روز مربوطه است.
اجرای نمایش در دو نوبت صبح و یک نوبت بعد از ظهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون و نیز اجرای نمایش «یک دقیقه» به کارگردانی میثم یوسفی در سالن بوستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی از روز 16 مهر از جمله برنامه‌های هنری این ایام برای بچه‌ها اعلام شده است.
در همین حال، در مراکز استانی نیز برنامه‌های مختلفی از جمله حرکت نمایش توسط تریلی تئاتر سیار کانون در استان‌های مرکزی و همدان در جریان خواهد بود.
برپایی کارگاه‌های آموزشی متقابل با همکاری کتاب‌خانه‌ی ملی کشور، و برگزاری جشن آب با مشارکت سازمان آب و فاضلاب با محوریت موضوع بحران بی‌آبی، از برنامه‌های اعلام‌شده از سوی حاجیان‌زاده بود.
برگزاری نشستی با سخنرانی دکتر عبدالعظیم کریمی در روز کودک، آموزش و تربیت اسلامی، و برنامه‌های دیگر فرهنگی و مذهبی در روز پایانی این هفته، محتوای آیین خداحافظی با هفته‌ی کودک را تشکیل می‌دهد.
مدیرعامل کانون در همین حال، در تشریح برنامه‌های هفته‌ی کودک تاکید کرد که تمامی این برنامه‌ها و اهداف، همزمان با تهران، در دیگر استان‌ها نیز توصیه و اجرای آن دنبال می‌شود. وی اشاره کرد که با ابلاغ نامه‌ی مرتضی میرباقری قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی به استانداری‌ها، دبیرخانه‌ی اجرایی برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در مراکز استانی و شهرستانی نیز با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شده است.
در این نشست که صبح سه‌شنبه با حضور خبرنگاران رسانه‌ها در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تشکیل شد، مسوول دبیرخانه‌ی هفته‌ی ملی کودک با خانواده‌های قربانیان فاجعه‌ی منا در عربستان ابراز همدردی کرد و گفت که کانون با برپایی یک غرفه‌ی یادبود، در ایام هفته‌ی ملی کودک نیز در کنار این خانواده‌ها خواهد بود.