سیاست‌های دولت روحانی برای رسیدن به جامعه‌ی دوستدار کودک

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده می‌گوید که سیاست‌های کلی دولت یازدهم و این معاونت، به سمت توانمندسازی تک‌تک اعضای خانواده و تقویت کارکرد خانواده پیش می‌رود، به‌ویژه سیاست‌هایی که ما را به جامعه‌ی دوستدار کودک می‌رساند.

شهیندخت مولاوردی در آستانه‌ی هفته‌ی ملی کودک در گفت‌وگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری تاکید دارد که معاونت امور زنان و خانواده‌ی ریاست جمهوری، در کنار سایر دستگاه‌های مسوول در رابطه با کودکان، به کودک به عنوان یکی از اعضای خانواده توجهی ویژه دارد.
وی درباره‌ی این‌که تا چه حد کودکان جامعه‌ی هدف مستقیم معاونت امور زنان و خانوده‌اند، می‌گوید که این معاونت جایگاهی ستادی با هدف هماهنگی بین دستگاه‌هایی مسوول در زمینه‌ی کودک دارد: ما با پی‌گیری وظایف دستگاه‌ها و مدیریت ظرفیت آن‌ها می‌توانیم از ناهماهنگی‌ها، کم‌کاری‌ها، پراکنده‌کاری‌ها یا موازی‌کاری‌ها جلوگیری کنیم و تاثیرگذار باشیم.
مولاوردی درباره‌‌ی فعالیت این معاونت در زمینه‌ی کودکان توضیح داد که به عنوان عضو مرجع ملی حقوق کودک، مباحث مربوط به حقوق کودکان را ‍پی‌گیری می‌کنیم، خصوصا که عضو فعال این مرجع هستیم و سعی داریم تا جایی که ممکن است تاثیرگذار باشیم.
او این تاثیرگذاری را در حیطه‌های مختلف حقوقی، اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی می‌داند و می‌گوید که این معاونت در حال بررسی مسایل کودکان است: سعی می‌کنیم که کودکان مورد غفلت واقع نشوند. به ویژه در مسایل حقوقی، اگر خلایی باشد، یا به مصوبه و قانون جدیدی نیاز شود، سعی می‌کنیم با ارایه‌ی لایحه به آن حوزه کمک کنیم.
معاون دکتر حسن روحانی همچنین به برنامه‌ها و رویکردهای کلان دولت یازدهم اشاره کرده و می‌افزاید: اگر برنامه‌های رییس جمهوری پیش روی ما باشد راهبردهای آن مجموعاً این نگاه خاص به کودکان را نشان می‌دهد. مثلا آموزش‌ و‍ پرورش در بحث آموزش کودکان‌ و نوجوانان برنامه‌های جدیدی وجود دارد. همچنین بر اساس این راهبردها، کودکان بخشی از گروه هدف طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت‌ و درمان‌اند.
هر چند که او تصریح می‌کند که باید بستر و شرایط لازم برای تحقق این برنامه‌ها در جامعه به وجود بیاید تا دولت بتواند به این مباحث عموماً اجتماعی و فرهنگی توجه کند.
مولاوردی در باره‌ی فعالیت‌های خاص این معاونت در حوزه‌ی مسایل مختلف کودکان، به گزارش عملکرد دولت در سال گذشته اشاره کرده و می‌گوید: در حوزه‌ی حقوق کودک ‌و نوجوان، موضوع چالش ‌برانگیز ازدواج فرزندخوانده و سر‍پرست بود. اخیرا قانونی در حمایت از کودکان‌ و نوجوانان بی‌سر‍پرست تصویب شد. در این قانون به رغم ویژگی‌های مثبت و فواید و نوآوری‌هایی که داشته، تبصره‌ای هم برای این امر وجود دارد و این مجوز را اعطا کرده است. طبق بررسی‌ها و تلاش‌ها به این نتیجه رسیدیم که باید برای حذف این تبصره اقدام کنیم.
او گفت که برای تصحیح این قانون، مشترکا با سازمان بهزیستی فعالیت‌مان را ‍پیش برده‌ایم و الان در مراحل نهایی برای ارایه‌ی لایحه‌ هستیم.
وی بار دیگر بحث ازدواج زیر سن قانونی را پیش کشیده و می‌گوید: بعضا گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از ازدواج‌های زیر سن قانونی دریافت می‌کنیم. الآن در حال بررسی‌های دقیق هستیم تا ببینیم چه‌طور می‌توانیم در این موضوع ایفای نقش کنیم.
مولاوردی بر نقش حمایتی این معاونت در زمینه‌ی کودکان تاکید دارد و می‌گوید: تاکنون از نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در زمینه‌ی کودکان کار و کودکان خیابانی حمایت کرده‌ایم و تا جایی که شرایط مالی‌مان اجازه داده کمک‌های لازم را ارایه داده‌ایم.

هفته‌ی ملی کودک، برای کودکان کار و خیابان هم هست
معاون دکتر روحانی در اموز زنان و خانواده درباره‌ی ضرورت‌ها و تاثیر برپایی هفته‌ی ملی کودک که از 15 تا 21 مهر برگزار می‌شود، می‌گوید: این هفته یک فرصت و یک تلنگر است و می‌تواند خیلی از واقعیت‌هایی را که شاید به دلیل مشغله‌ یا غفلت نمی‌بینیم یا نمی‌خواهیم ببینیم به ما یادآوری کند.
او تاکید دارد که روز و هفته‌ی کودک، از آن «همه‌ی بچه‌ها» است: بچه‌های خیابان، بچه‌های کار، بچه‌های معلول، بچه‌های بیمار، و به طور کلی تمام بچه‌هایی که صدای‌شان شنیده نمی‌شود. می‌شود در این هفته تریبون‌هایی برای شنیدن صدای همه‌ی کودکان فراهم کرد.
بر اساس این گزارش، امسال کانون با همکاری نهادهای عضو شورای برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک، برنامه‌هایی برای کودکان بستری در بیمارستان‌ها، کودکان معلول و دارای نیازهای ویژه و همچنین کانون‌های اصلاح و تربیت پیش‌‌بینی کرده که در ایام هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک، در تهران و شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.
مولاوردی در همین حال به ضرورت دیگری نیز توجه دارد: این روز و هفته‌ یادآور کودکان جهان هم هست، کودکانی که حق دارند کودکی را تجربه کنند. خشونت‌ها و افراطی‌گری‌هایی موجود در منطقه را که کودکان و زنان اولین قربانیانش هستند، فراموش نکنیم؛ کودکانی را که در تمام دنیا قربانی شرایط ناعادلانه‌ی اجتماعی‌اند، چراکه همه‌ی ما مسوولیتی داریم تا کودکان دنیا بتوانند در فضایی سرشار از خوشبختی و محبت و تفاهم بزرگ شوند.
بر اساس این گزارش، شعار محوری هفته‌ی ملی کودک امسال «دنیا با لبخند کودکان زیباست» تعیین شده، تا علاوه بر کودکان ایرانی، برنامه‌هایی نیز با هدف توجه دادن دولت‌ها و مردم به صلح و آرامش کودکان سراسر جهان طراحی و اجرا شود.