برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در کانون‌های اصلاح و تربیت و بیمارستان‌های کودکان

کودکان و نوجوانان کانون‌های اصلاح و تربیت، مدارس استثنایی و بچه‌های بستری در بیمارستان‌های کودکان از برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک امسال استفاده می‌کنند.

به گفته‌ی مجتبی دانشور، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و دبیر اجرایی برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک، امسال از 15 تا 21 مهرماه برنامه‌هایی در سراسر ایران برای تمامی کودکان و نوجوانان طراحی و اجرا می‌شود، اما برخی از کودکان متاسفانه ناخواسته در شرایطی قرار دارند که کم‌تر به نیازهای فرهنگی و هنری آنان توجه می‌شود، و در ایام و مناسبت‌های ملی از حداقل‌ها نیز محروم می‌مانند.
وی تاکید کرد که امسال با همکاری نهادهای مختلف عضو شورای برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک از جمله شهرداری، مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک و وزارت کشور، قرار شده است که دست کم در دسترسی به برنامه‌های فرهنگی و هنری تا جایی که شرایط و امکانات اجازه می‌دهد، تمامی کودکان و نوجوانان را فارغ از وضعیت‌شان به یک چشم ببینم و تبعیض قائل نشویم.
این مسوول با اشاره به این‌که بیش‌تر برنامه‌های امسال از لحاظ دربرگیری، شهرهای بزرگ و شهرستان‌ها و روستاها را یک‌سان پوشش می‌دهد، گفت که امسال برای بچه‌های خانواده‌های خارجی که در ایران زندگی می‌کنند، جشن‌هایی تدارک دیده‌ایم که حضور دانش‌آموزان 10 مدرسه‌ی خارجی در کنار دانش‌آموزان ایرانی در جشن روز ملی کودک، حاصل همین دیدگاه است.
او به شعار این هفته «دنیا با لبخند کودکان زیباست» نیز اشاره کرده و گفت: لبخند، سهم همه‌ی بچه‌های ایران و جهان است، و تنها به خاطر شرایطی چون بیماری و گرفتاری‌های اجتماعی که ریشه در مشکلات خانواده‌ها و فقر و غیره دارد، نباید این حداقل‌ها را از آنان دریغ کرد.
دانشور همچنین در این زمینه و درباره‌ی ابلاغ معاون وزیر کشور خطاب به استانداری‌ها گفت: بر اساس دستور وزارت کشور، در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها با مسوولیت کانون پرورش فکری، جلسه‌های برنامه‌ریزی‌ها برای هفته‌ی ملی کودک در حال برگزاری است تا یک‌هفته در سراسر کشور شاهد جشن‌ها و ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری باشیم.
امسال روزهای هفته‌ی ملی کودک در چند موضوع اصلی نام‌گذاری شده که برنامه‌های اصلی این ایام بر اساس نیازهای عمده‌ی کودکان و نوجوانان طراحی شود.
بر این اساس برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در روز چهارشنبه 15 مهر آغاز می‌شود روزی که به نام «کودک سلامت و ایمنی» نام‌گذاری شده و پس از آن روز پنج‌شنبه 16 مهر «کودک، هنر و میراث فرهنگی»، جمعه 17 مهر «کودک، خانواده و رسانه»، شنبه 18 مهر «کودک، کتاب و کتاب‌خوانی»، یکشنبه 19 مهر «کودک، محیط زیست و منابع طبیعی»، دوشنبه 20 مهر «کودکان دنیا، صلح و دوستی» و سه‌شنبه 21 مهر «کودک، آموزش و تربیت اسلامی» نام گرفته است.
نهادهای مختلف مرتبط عضو شورای برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک شامل وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، هلال احمر جمهوری اسلامی، شهرداری تهران، شبکه‌ی دوم سیما (شبکه‌ی کودک)، سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی، پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، سازمان میراث فرهنگی، مرجع ملی کودک وزارت دادگستری، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی و... هستند.
در همین حال، سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) نیز در اجرای برنامه‌های مختلف در این ایام حضور دارند.
برنامه‌ی روز جهانی کودک در 16 مهرماه نیز با حضور یکی از مقامات بلندپایه‌ی کشور در تهران و هم‌زمان در مراکز استانی با مسوولیت کانون پرورش فکری و دیگر ارگان‌های دولتی و خصوصی برگزار خواهد شد.