برنامه‌ی هفته‌ی ملی کودک در استان‌ها اعلام شد

در پی ابلاغ قائم‌مقام وزیر کشور به استانداری‌ها مبنی بر تشکیل جلسات برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک با محوریت اداره‌کل‌های کانون، برنامه‌های این رویداد ملی اعلام شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شهرهای مختلف کشور امسال درحالی به استقبال هفته‌ی‌ ملی کودک خواهند رفت که ستاد برگزاری نماز جمعه در استان‌های خوزستان، گلستان و خراسان جنوبی اعلام کرد که یکی از خطبه‌های نماز این هفته را به طرح مسایل کودکان اختصاص خواهند داد.
براساس این گزارش قرار است در کنار فعالیت‌های گسترده‌ی آموزشی در زمینه‌ی بازشناسی اهمیت، جایگاه و نیاز کودکان برای بزرگ‌سالان، با افتتاح دو مرکز فراگیر در استان‌های سیستان و بلوچستان و زنجان قدم‌های موثری جهت فعالیت‌ کودکان و نوجوانان با نیاز‌های ویژه (نابینا، کم‌بینا و ناشنوا) برداشته شود.
مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تمامی استان‌ها با همراهی سازمان‌ها و نهادهای مختلف چون سال‌های گذشته مراسم روز جهانی کودک را با برنامه‌های ویژه و با حضور خانواده‌ها، دانش‌آموزان و مسوولان استانی برگزار خواهند کرد.
در همین حال، جشن چهل سالگی اولین کانون پرورش فکری استان گلستان و جشن پنجاه‌سالگی کانون استان گیلان نیز در این هفته برگزار خواهد شد.
بنابر اعلام کانون استان فارس برنامه‌های این استان تنها مختص کتاب‌خانه‌های ثابت استان نخواهد بود و مراکز پستی و سیار نیز با بسته‌های شادی به سراغ کودکان خواهند رفت. قرار است ماشین‌های سیار با طراحی متناسب این بار برنامه‌های فرهنگی و هنری را برای کودکان در شهرها و روستاهای استان به ارمغان ببرند. از طرفی حضور در مدارس روستایی و اهدای جوایز به اعضای فعال کتاب‌خانه‌های پستی از دیگر فعالیت‌های این استان خواهد بود.
استان چهارمحال و بختیاری نیز طی مراسمی روز «کودک، کتاب و کتاب‌خوانی» را گرامی خواهد داشت. قرار است در این روز اعضای کتاب‌خانه‌ها کتاب‌هایی را به کودکان ناشنوا اهدا کنند. از طرفی در روز پنجم هفته‌ی ملی کودک، کودکان می‌توانند در چند کارگاه تخصصی با موضوع فضای سبز و محیط زیست شرکت کنند.
در راستای اهداف امسال هفته‌ی کودک مبنی بر حضور کودکان کم‌توان و ناتوان در جشن‌های این هفته، کارناوال شادی استان زنجان با مشارکت سازمان بهزیستی شکل گرفته است. قرار است کودکان استان در مسابقه‌های متنوع مانند عکاسی، داستان‌نویسی و نقاشی شرکت کنند.
استان کردستان از جمله استان‌هایی است که در هرکدام از شهرهای خود برنامه‌های مفرح و متنوعی را تدارک دیده و بر این اساس، قرار است کودکان بانه برای عروسک‌های دارا و سارا لباس محلی بدوزند و در سریش‌آباد هم مینی‌بوسی به حرکت در خواهد آمد و با حضور در مدارس کودکان را به مسابقه‌ی نقاشی «دنیا را برای من زیبا کن» دعوت خواهد کرد. کامیاران از جمله شهرهایی است که میزبان اولین جشنواره‌ی لالایی‌های کردی در روز 19 مهرماه خواهد شد.
«من لبخند می‌زنم» عنوان برنامه‌ای است که طی آن کودکان آذربایجان غربی بذرهایی را به نشانه‌ی دوستی خواهند کاشت. در روزهای هفته‌ی ملی کودک ساختن عروسک‌های انگشتی و اهدای آن به کودکان عشایر و اهدای کتاب به روستاهای حومه‌ی ارومیه نیز از دیگر برنامه‌های ویژه در این استان خواهد بود.
استان یزد برنامه‌های فرهنگی فراوانی را برای این هفته درنظر گرفته است؛ نمایشگاه یادواره‌ی شهدا و یادواره شهدای نوجوان شهرستان میبد از جمله فعالیت‌های این استان خواهد بود. استان یزد در این هفته هم‌چنین به معرفی شخصیت و آثار مهدی آذریزدی خواهد پرداخت.
در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران هم از برنامه‌های ویژه‌ی خود در این هفته خبر داده است. کتاب‌خانه‌های کانون‌های استان تهران برنامه‌های ‌متفاوتی را در نظر دارند که اغلب آن‌ها مختص مربیان خواهد بود. از طرفی هر مرکز قرار است برنامه‌های خاص خود را به اجرا درآورد که توجه به مسایل و مشکلات کودکان کار و تفهیم و اهمیت «همدلی و همزبانی» موضوع مشترک این برنامه‌ها اعلام شده است.
کانون کهگیلویه و بویراحمد اما از نام‌گذاری پارکی به نام «پارک کودک» خبر داده است. قرار است در طی این هفته مسوولان استانی نیز از کانون اصلاح و تربیت این استان بازدید به عمل آوردند.
براساس این خبر در استان خوزستان سایتی به نام «سلامت کودکان» در اولین روز از هفته‌ی ملی کودک افتتاح خواهد شد. استان البرز هم با توجه به بحران کم‌آبی، برپایی کنسرت موسیقی با نام «صدای آب نمی‌آید» را در دستور کار خود دارد. همچنین جشن روز جهانی کودک این استان در شیرخوارگاه امام علی(ع) کرج برگزار خواهد شد.
بر اساس این گزارش، برگزاری ویژه‌برنامه پیامبر در هزارسال شعر فارسی و برگزاری عصر انیمیشن از جمله برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی اعلام شده است.
از طرفی استان گیلان نیز با بزرگ‌داشت حافظ، برنامه‌ی مشاعره‌ای را در این روزها برای کودکان و نوجوانان ترتیب داده و قرار است بچه‌های این استان نقاشی دیواری را در کنار هم تجربه کنند. از دیگر برنامه‌های جذاب این هفته برای کودکان مسابقات استانی رباتیک است که کانون برگزار خواهد کرد.
مراکز مختلف کانون در سراسر کشور در طی روزهای مختلف هفته‌ی ملی کودک از 15 تا 21 مهر، نشست‌هایی را برای والدین و علاقه‌مندان به مسایل کودک و نوجوان برگزار می‌کنند. ضمن آن‌که کارگاه‌های نقاشی، سفال و داستان‌نویسی از جمله برنامه‌های هرساله‌ی این مراکز در این هفته خواهد بود.
طبق آخرین اعلام اداره‌های کل کانون، در این برنامه‌ها سازمان‌های مختلف مشارکت خواهند داشت. بازدید کودکان و نوجوانان از موزه‌های تاریخ طبیعی کل کشور در این هفته رایگان اعلام شده است. از طرفی بسیاری از استان‌ها در روز جهانی کودک دانش‌آموزان را به رایگان به عضویت مراکز فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درخواهند درآورد.