قصه‌گویی به رشد عاطفی خانواده‌ها کمک می‌کند

مربی کانون استان فارس و راه‌یافته به مرحله بین‌المللی هیجدهمین جشنواره قصه‌گویی گفت: نَقل قصه‌ها از سوی پدر و مادر یا پدربزرگ و مادربزرگ‌ها موجب رشد عاطفی در خانواده می‌‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آرزو حقیقی با بیان این مطلب افزود:  استفاده از شیوه‌های غیرمستقیم برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان همواره مورد توجه صاحب‌نظران این حوزه بوده و قصه‌گویی نیز به عنوان یکی از ابزارهای مناسب و تاثیرگذار در این زمینه به شمار می‌آید.
وی با اشاره به این‌که متون کهن و افسانه‌های بومی منابع مناسبی برای روایت قصه‌ها است یادآور شد: گاهی با مطالعه قصه‌های کهن ایده‌هایی در ذهن قصه‌گو شکل می‌گیرد که او می‌تواند با توجه به نیازهای امروز مخاطبان و شرایط اجتماعی آن را بازآفرینی کند.
حقیقی اضافه کرد: نقش قصه در احیای فرهنگ بومی و محلی، خرده‌فرهنگ‌ها، زبان‌ها، گویش‌ها و تاثیر آن در معرفی قهرمانان و پهلوانان ملی و علاقه‌مند کردن بچه‌ها به ریشه‌های ادبیات فولکلور غیرقابل انکار است.
وی هم‌چنین افزود: علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان و هم‌زاد پنداری‌های آنان با قهرمان‌های ملی و پهلوان‌های نامدار به قصه‌گو این امکان را می‌دهد تا با انتخاب قصه‌هایی از این دست زمینه‌های لازم را برای آشنایی مخاطبان با ادبیات  بومی و گویش‌ها فراهم آورد.
قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله نهایی جشنواره هجدهم در ادامه با اشاره به این‌که آن‌چه در کودکی در ذهن انسان شکل گیرد مانند نقش بر سنگ ماندگاراست، خاطرنشان کرد: قصه‌هایی که پیام‌آور صلح، دوستی به جای دشمنی و کینه‌ورزی‌ و بیان‌گر ارزش آبادانی به جای ویرانی است و تعصب‌های افراطی را منع می‌کند می‌تواند چشم و ذهن کودکان و نوجوانان را باز و به آن‌ها کمک می‌کند تا به جای دامن زدن به تقلیدهای کورکورانه، طرحی نو دراندازند.
حقیقی در باره حضور قصه‌گویان خارجی در جشنواره نیز یادآور شد: آشنایی با سبک‌های مختلف قصه‌گویی در جهان می‌تواند تجربه‌های خوبی برای قصه‌گو به دنبال داشته باشد.
وی با بیان این‌که قصه‌گوهای خارجی بیشتر قصه‌های تصویری و سرگرم‌کننده را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد آن‌ها پیش از این‌که به جنبه‌های تربیتی قصه توجه داشته باشند جذابیت بیشتر قصه را مد نظر دارند.
مربی کانون استان فارس در مورد روند جشنواره قصه‌گویی گفت: این رویداد فرصت مغتنمی برای قصه‌گویان شرکت کننده است چرا که حضور در فضای جشنواره، تجربه‌ی اجراهای زنده، برپایی نشست‌ها ضمن کمک به رشد و گسترش این فعالیت موجب می‌شود قصه‌گویی از عادت به روزمرگی خارج شود و به مربیان علاقه‌مند نیز انگیزه‌ی بیشتری می‌بخشد .
وی در مورد تغییرات در شیوه اجرایی جشنواره نیز اظهار داشت به نظر من بهتر بود مانند دوره‌های قبل برگزار می‌شد با توجه به تجربه‌ای که از شرکت در چندین دوره جشنواره قصه‌گویی دارم هر سال شاهد قصه‌های بهتر و قصه‌گویی‌های تکنیکی‌تر بوده‌ایم.
حقیقی در پایان خاطرنشان کرد: به یقین جشنواره قصه‌گویی کانون با اهداف و رویکردهایی که دنبال می‌کند نقش مهمی در فراگیر شدن قصه‌گویی در جامعه و میان اقشار مختلف به ویژه کسانی که با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند ایفا می‌کند و نگاه ویژه به قصه‌گویی موجب جلب توجه بیشتر اذهان عمومی و مسوولان فرهنگی کشور به این موضوع می‌شود.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 27 تا 30 بهمن با حضور قصه‌گویان داخلی و خارجی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.