کیفیت‌سنجی قصه‌گویی متر و معیار مشخصی ندارد

قصه‌گوی آزاد برگزیده‌ی هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از استان تهران معتقد است: هنوز در بخش کیفیت قصه‌گویی متر و معیار مشخصی وجود ندارد و همچنان ملاک هر داوری برداشت شخصی از یک قصه‌گویی خوب است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مهدی محمدیان با اشاره به این‌که هر قصه جهانی سرشار از انسان‌ها، حیوانات، اشیا و موجودات و روابط جذاب و تفاوت‌های میان آن‌ها است گفت: قصه‌گویی محملی است برای این‌که یاد بگیریم به این تفاوت‌ها احترام بگذاریم و بیننده‌ی صبور، آگاه و کنشگر جهان‌ها و تجربه‌های دیگران باشیم.
وی تجربه‌ی «چندصدایی» با بن‌مایه‌های فرهنگ بومی را یکی از ویژگی‌های آثار در فرآیند قصه‌گویی عنوان کرد و یادآور شد: پذیرفتن روایتی نو با زبان، گویش و لهجه‌ای نو رخداد ارزشمندی است که مخاطبِ قصه‌گویی را برای مواجهه با صداهای متفاوت و متکثر مهیا می‌سازد.
قصه‌گوی راه‌یافته به مرحله‌ی رقابتی جشنواره‌ی بین‌المللی با این تعریف که قصه‌ها تجلی ناخودآگاه جمعی مردمان سرزمین ما درگذر روزگارند، تصریح کرد: در ساخت هر قصه عنصری مشترک با ویژگی‌های روانی زبانی وجود دارد که تکیه به این عنصر مشترک قلب‌های مخاطبان قصه‌ها را از هر قوم و قبیله گرم‌تر در کنار هم می‌فشاند.
محمدی معتقد است: هر صدای تازه‌ای برای یادگرفتن و تجربه اندوختن ارزشمند است و صداها و اجراهای تازه‌ی قصه‌گویان خارجی با دنیاها و جهان‌هایی که حین اجرا خلق می‌کنند برای مخاطبان و سایر قصه‌گویان ارزشمند خواهد بود اما در دو حوزه‌ی رفتار حرفه‌ای و رویکرد تاریخی با قصه‌گویان ایرانی متفاوت‌اند.
قصه‌گوی برگزیده‌ی استان تهران پیرامون اولین تفاوت قصه‌گویان خارجی و ایرانی توضیح داد: برای قصه‌گویان خارجی قصه‌گویی امری به‌شدت جدی، حرفه‌ای و تدوین شده است به نحوی که ساعت‌ها روی نحوه‌ی اجرا یک قصه و طراحی آن زمان می‌گذارند و این در حالی است که قصه‌گویی برای مشرقی‌ها همچنان در ادامه‌ی همان سنت شفاهی گذشته تداوم دارد و قصه‌گویان شرقی هنوز به رفتار حرفه‌ای و تدوین شده در برابر اجرای قصه‌گویی قائل نیستند.
وی درباره‌ی دومین تفاوت نیز گفت: از منظر تاریخی، قصه‌گویی در مشرق زمین مبتنی بر سحر کلام و جادوی بیان و کاریزمای حضور قصه‌گو به‌عنوان حکیم یا راوی، دانای کل است و این در حالی است که قصه‌گویی و روایتگری در غرب با تکیه‌بر این‌که ادب نمایشی خاستگاهش اروپاست، مبتنی بر بدن و نمایش است.
محمدی جشنواره قصه‌گویی را نیز مهم دانست و افزود: در صورتی که فرآیند معرفی و تبلیغات و عرضه‌ی جشنواره به‌درستی و با رفتاری حرفه‌ای انجام شود این رویداد تا به آن پایه اهمیت پیدا خواهد کرد که سیر زندگی مخاطبانش را تغییر دهد آن‌قدر که بتوان روزگار خیلی از مخاطبان جشنواره را به زندگی پیش و پس از جشنواره برای آن‌ها تقسیم کرد.
گفتنی است هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون از 27 تا 30 بهمن در تهران با حضور 34 قصه‌گوی ایرانی و 11 قصه‌گوی خارجی و سه پدربزرگ و مادربزرگ برگزار خواهد شد.