قصه‌گویی در جامعه مهجور مانده است

نهادهایی که پرچم‌دار رشد فرهنگ جامعه هستند، به قصه‌گویی اهمیت چندانی نمی‌دهند و همین امر سبب مهجوریت قصه شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، به اعتقاد پرشنگ سنگین‌آبادی قصه‌گوی اهل کردستان: قصه‌گویی دریچه‌ای را به جهانی باز می‌کند که در آن پندها در قالب روایتی شیرین به مخاطب عرضه می‌شود و این پند به صورت غیرمستقیم به تمام اقشار و سنین جامعه ارایه می‌شود.
وی اضافه کرد: متأسفانه هیچ‌کدام از نهادهایی که پرچم‌دار رشد فرهنگ در جامعه هستند، به قصه‌گویی اهمیت آن‌چنانی نمی‌دهند. اما وجود این جشنواره با حضور قصه‌گویان توان‌مند کانونی، می‌تواند  گامی برای عمومی شدن قصه در جامعه و خانواده  بردارد.
سنگین‌آبادی تصریح کرد: والدین می‌توانند با دست‌مایه قرار دادن این پندها برای فرزندان خود، نهاد و سرشت بدی و خوبی را معرفی کنند و با پیروزی خوبی، خصلت و سرشت نیکو را در وجود فرزندانشان نهادینه کنند.
این قصه‌گو خاطر نشان کرد: در گذشته هیچ وسیله ارتباطی بین انسان‌ها وجود نداشت و نیاکان ما این اندوخته‌ها و تجربیات را به وسیله متون ادبی کهن در قالب قصه برای ما روایت کرده‌اند.
سنگین‌آبادی بازآفرینی و بازنویسی متون ادبی را ابزاری مناسب برای انتقال پیام از گذشتگان به دنیای امروز دانست و گفت: در بسیاری از داستان‌ها و متون قدیمی، چهره زشتی‌ها آشکار می‌شود و قهرمان داستان که خصلت خوب بودن آن در تمام قصه مشخص است، از گناه شخصیت‌های پلید می‌گذرد و آنان را می‌بخشد.
قصه‌گوی اهل کردستان که قرار است در 28 بهمن 1394 در هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در تهران قصه «این ور دنیا، آن ور دنیا» را روایت کند، تصریح کرد: در بازنویسی و باز‌آفرینی، پیام پیروزی خوبی بر بدی به زیبایی به نسل حاضر منتقل می‌شود.
سنگین‌آبادی در ادامه سخنانش یادآورشد: می‌توان با بیان قصه‌های قدیمی به معرفی پهلوانان ملی و بومی پرداخت و نوجوانان را با ریشه آداب و رسوم، هنر و عقاید قهرمانان این مرز و بوم آشنا کرد.
وی خاطر نشان کرد: قصه‌های کهن می‌توانند بیان‌گر فرهنگ ایرانی باشند چیزی که در بین همه ایرانی‌ها مشترک است و این آداب و فرهنگ همه در صلح و انسان‌دوستی و خوب بودن آدم‌ها خلاصه شده است.
به اعتقاد این قصه‌گو، قصه‌گویی یک باب است، هر فرهنگ، تولیدکننده یک مفهوم است و این مفاهیم می‌توانند پیام یک‌دلی و یک‌‌رنگی را در قالب قصه بیان کنند.
سنگین‌آبادی حضور قصه‌گویان خارجی در جشنواره را سبب آشنایی با شیوه‌های قصه‌گویی دیگر کشورها دانست و گفت: در این صورت قصه‌ها و افسانه‌های محلی آن کشور را شنیده و باب آشنایی با قهرمان‌ها و افسانه‌ها باز خواهد شد چرا که هر کشوری دارای پیشینه‌ی تاریخی و قصه‌هایی کهن است.
هجدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از 27 تا 30 بهمن با حضور قصه‌گویان داخلی و خارجی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.