تشکیل کمیته کودک و نوجوان در استانداری اصفهان

به پیشنهاد مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دستور استاندار اصفهان کمیته کودک و نوجوان در کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استانداری تشکیل شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در نشست اخیر کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استانداری که با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار و سایر اعضای کارگروه در محل استانداری تشکیل شد بر لزوم تشکیل کمیته کودک و نوجوان استان تاکید شد.
بر اساس این گزارش در این نشست رسول یاحی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان ضمن تبریک هفته وحدت تشکیل این کمیته را در ایجاد زمینه‌ی مناسب برای حمایت از فعالان حوزه کودک و نوجوان بسیار موثر دانست.
وی با تاکید بر لزوم تعامل و همکاری تمامی سازمان‌های عضو این کمیته افزود: باید تلاش کنیم در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای کودکان و نوجوانان در ساختار اجتماعی، فرهنگی و ارتقای جایگاه‌آن‌ها به عنوان آینده‌سازان جامعه تمامی جوانب را در نظر داشته‌باشیم.
یاحی هم‌چنین یادآور شد: این کمیته عالی‌ترین گروه تصمیم‌گیری استان در حوزه کودک و نوجوان است که به شکل یک نهاد رسمی زیر نظر کارگروه فرهنگی اجتماعی استان به عنوان مرجع تصمیم‌گیری و نظارت فعالیت می‌کند.
بر همین‌ اساس در ادامه این نشست سید حامد عسگری‌فر مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان نیز ضمن قدردانی از استاندار اصفهان به خاطر توجه ویژه به این امر مهم، تشکیل این کمیته را در ثمربخشی و بالابردن کیفیت فعالیت‌ها برای کودکان و نوجوانان بسیار با اهمیت دانست.
وی با اشاره به توجه ویژه رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) به مقوله فعالیت برای کودکان و نوجوانان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با ورود به مصادیق مسایل حوزه کودک و نوجوان بر اهمیت کار برای آینده‌سازان کشور تاکید کردند که این موضوع نشان دهنده جایگاه فعالیت برای این گروه سنی در دیدگاه ایشان است.
مدیرکل کانون مطالعه و بررسی ظرفیت‌های برگزاری حوزه کودک و نوجوان، فراهم آوردن زمینه نشاط و شادی اجتماعی برای آن‌ها، شناسایی چالش‌های اساسی این گروه سنی و تدوین اولویت‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی را از مهم‌ترین وظایف این کمیته عنوان کرد.
عسگری‌فر سیاست‌گزاری و برنامه‌ریزی، توسعه و گسترش فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان، بسترسازی برای تهیه قوانین و ایجاد ارتباط و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی را از دیگر اهداف این کمیته دانست.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با تعامل و همکاری تمامی اعضا بتوانیم در تقویت بنیان فکری و اجرایی فعالان فرهنگی، هنری در عرصه کودک و نوجوان و بهره‌گیری تجربه‌های ارزشمند سایر سازمان‌ها در برآورده ساختن انتظارات خانواده‌ها گام موثری برداشته شود.
در این نشست هم‌چنین مدیرکل بهزیستی اصفهان نیز هدف‌مند ساختن فعالیت برای کودکان و نوجوانان را یکی از نتایج تشکیل این کمیته دانست و گفت: با مشارکت نهاد‌های مرتبط می‌توان از ظرفیت‌های موجود در استان نهایت استفاده را برد.
وی ادامه داد:رشد اجتماعی، روانی و اخلاقی یک انسان از دوران کودکی پایه‌گذاری می‌شود و این موضوع اهمیت جایگاه نهادهای اجرایی در حوزه کودک و نوجوان را نشان می‌دهد.
وی افزود: امیدواریم این کمیته بتواند در رفع مضلاتی مانند کودکان کار، کودک آزاری و سلامت روان نوجوانان گام‌های مفید بردارد.
هم‌چنین مدیر‌کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان نیز در این نشست با اشاره به لزوم طراحی برنامه‌های مناسب بر اساس سیاست‌های استانی، همکاری متولیان عرصه کودک و نوجوان در ایجاد نشاط میان کودکان و نوجوانان را ضروری دانست.
وی اقدامات حمایتی برای خانواده‌ها را نیز مهم ارزیابی و بیان کرد: باید برنامه‌هایی متنوع برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در نظر گرفت تا خانواده‌ها به‌ویژه مادران در بهره‌برداری از زمان‌هایی مانند فصل تابستان بهترین امکان را در اختیار داشته باشند.