کد خبر: 239389
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
تجلیل از مصطفی رحماندوست در زادگاهش همدان

از مصطفی رحماندوست شاعر، نویسنده ومترجم کتاب‌های کودک و نوجوان، در همدان تجلیل شد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مصطفی رحماندوست شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودک و نوجوان در آیینی که به بهانه بزرگ‌داشت وی در همدان برگزار شد گفت: اولین تجربه شاعری، داستان‌نویسی، تئاتر و دیگر تجارب اولیه‌ام، در همدان بوده و اولین کتاب‌خانه را هم در مدرسه امیرکبیر همدان دایر کردم.
شاعر «صد دانه یاقوت» با اشاره به این‌که خلاقیت در کار کودکان آرزوی همه تلاش‌گران حوزه کودک و نوجوان است افزود: در مقایسه بچه‌های ایران با بچه‌های جهان، بچه‌های ایران ظرفیت‌های بسیاری بالایی دارند تا همیشه در صدر باشند و ما باید به آن‌ها و استعداد‌ها، توان و خلاقیت آن‌ها توجه کنیم.
رحماندوست گفت: 30 سال است که در حوزه کودکان فعالیت دارم و تاکنون در پست‌های سیاسی و غیر مرتبط با حوزه کودکان نبوده‌ام و تنها برای کودکان و بالندگی آن‌ها تلاش کرده‌ام.
شاعر کودکان و نوجوانان افزود: امروز 30 سال است که بدون وقفه برای بچه‌ها کار می‌کنم، هر شغلی را هم که پذیرفته‌ام، به ادبیات کودکان و نوجوانان ربط داشته است.

یکی از درهای بهشت مخصوص شادکننده قلب بچه‌هاست
در این آیین که هم‌زمان با دهه فجر انقلاب اسلامی برگزار شد، آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی با اشاره به این‌که بهشت هشت در دارد گفت: یکی از درهای بهشت مخصوص کسانی است که قلب بچه‌ها را شاد می‌کنند که رحماندوست علمدار این راه است.
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان، ادامه داد: بچه‌ها اگر در کودکی از مهر پدر و مادر برآورده نشوند در بزرگ‌سالی انسان‌های خطرناکی می‌شوند و باید بدانیم که هر خانه‌ای که در آن فرزند نباشد، آن خانه خیر و برکت نخواهد داشت.

تبدیل همدان به قطب فرهنگی کودک و نوجوان در کشور
در ادامه معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان در این مراسم با بیان این‌که به دنبال تبدیل همدان به قطب فعالیت‌های فرهنگی کودک و نوجوان هستیم، ابراز داشت: سعی شده فعالیت‌های فرهنگی را در استان همسو با این هدف قرار دهیم که در این مسیر نیاز به هم‌فکری و کمک همه بزرگان استان داریم.
محمد ابراهیم الهی‌تبار با بیان این‌که شناسایی مفاخر استان باید به صورت جدی و ویژه در نظر گرفته شود عنوان کرد: کانون پیشنهاد ایجاد تشکیلاتی را داده تا مفاخر استان در آن شناسایی و به همدانی‌ها معرفی شوند.
الهی‌تبار گفت: استان همدان سرمایه‌های کلان و بزرگی در حوزه فرهنگی دارد که امیدواریم با برگزاری هر چه بهتر این جشنواره، فضای شاد و با نشاط فرهنگی در همدان رقم بخورد. 
وی از برگزاری جشنواره بین‌المللی کتاب کودک اوایل سال آینده در همدان خبر داد و ابراز داشت: به‌دنبال این هستیم جشنواره فیلم را هم به همدان برگردانیم.

همدان نام آور در حوزه‌های مختلف دینی علمی و فرهنگی است
مدیرکل کانون همدان نیز در این آیین گفت: استان همدان، همواره در دوره‌های مختلف تاریخی مهد و زادگاه مفاخر و بزرگانی نام‌آور در حوزه‌های مختلف دینی، علمی و فرهنگی بوده است.
محمدرضا جوادی افزود: مصطفی رحماندوست به تصدیق و تایید بسیاری از متفکران علم و ادب نقش بی بدیلی در بسط ، توسعه و تعمیق شعر و ادبیات کشور به ویژه در حوزه کودک و نوجوان داشته است.

رحماندوست معتقد به ایجاد فضای شاد برای کودکان است
اسدالله شعبانی شاعر کودک و نوجوان تصریح کرد: با توجه به این‌که رحماندوست معتقد به ایجاد فضای شاد برای کودکان بود اما در عرصه کار و انعقاد قرارداد با ناشران فعال در کار کودک، بسیار جدی و دقیق بود. 
شعبانی با تأکید بر ایجاد دنیای رنگی، شاد و آهنگین برای کودکان بیان کرد: شاید نتوانیم جلوی جنگ یا زلزله و مسایلی از این دست را بگیریم اما می‌توان دنیای شاد و رنگی برای کودکان خلق کرد.
وی در پایان با بیان این‌که باید ادبیات کودکان را چنان نهادینه کنیم تا مخاطبان به بهترین شکل مسایل را درک کرده و آن را بپذیرند، ابراز داشت: وقتی کار کودک نهادینه شود در آن صورت پیشرفت و آینده سرزمین ما تضمین می‌شود.
در پایان این مراسم رحماندوست از سوی کانون همدان، استانداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، و انتشارات امیرکبیر تقدیر شد.