مارکوپولوهای کوچک میهمان هفته‌ی ملی کودک

بیش از 100 دانش‌آموز از ملیت‌ها و کشورهای مختلف به عنوان سفیران صلح و دوستی در کنار کودکان ایرانی، در آیین هفته‌ی ملی کودک حضور می‌یابند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دانش‌آموزان مدارس خارجی در ایران، روز دوشنبه 20 مهرماه با حضور در مرکز آفریش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان حجاب تهران، میهمان جشن‌های ایرانی این ایام می‌شوند.
بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده، این دانش‌آموزان از بیش از 10 مدرسه‌ی خارجی ویژه فرزندان، سفیران، دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت‌خانه و تجار و... ساکن ایران هستند که به دعوت شورای برنامه‌ریزی هفته‌ی ملی کودک با حضور در کانون، در جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی‌هنری ویژه‌ی این گروه سنی سهیم می‌شوند.
در طراحی و اجرای این برنامه تلاش می‌شود که ویژگی‌های فرهنگی و نقاط اشتراک مورد توجه قرار گیرد.
هفته‌ی ملی کودک به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که علاوه بر تمامی کودکان و نوجوانان و دانش‌آموزان، در مراکز بیمارستانی، کانون‌های اصلاح و تربیت و مدارس استثنایی نیز جشن‌های مشابهی برگزار شود تا همه‌ی بچه‌ها از این هفته بهره‌مند باشند.
بر اساس این خبر، از 15 تا 21 مهر با شرکت بیش از بیست و چهار نهاد و سازمان دولتی از جمله وزارت‌ کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، بهداشت و سازمان‌هایی نظیر محیط زیست، صدا و سیما، شهرداری‌ها به همراه تشکل‌های مردم‌نهاد با برگزاری نشست‌های برنامه‌ریزی از سه ماه قبل، اجرای این هفته‌ی ملی را به عهده دارند.
شعار محوری فعالیت‌های هفته‌ی ملی کودک، «دنیا با لبخند کودکان زیباست» تعیین شده و عمده‌ی ویژه‌برنامه‌ها بر پایه‌ی موضوعاتی نظیر صلح، دوستی بین ملت‌ها، شادی و بازی طراحی شده است.
حرکت "قطار کودکی" از پایتخت به مقصد یکی از استان‌های هم‌جوار، مسابقه‌ی نقاشی روزانه، برپایی آیین روز جهانی کودک با حضور مسوولان بلندپایه‌ی کشوری و... از برنامه‌های عمده در این هفته است.
بر این اساس، هریک از سازمان‌های عضو این شورا نیز علاوه بر برنامه‌های ملی و کشوری هماهنگ، برنامه‌های اختصاصی نیز برگزار می‌کنند.
از سال گذشته، مسوولیت این شورای برنامه‌ریزی و دبیرخانه‌ی دایمی هفته‌ی ملی کودک از سوی وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضای این شورا به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واگذار شده است.